تاریخ : پنج شنبه 91/12/24 | 9:18 عصر | نویسنده : علی اصغربامری
به نام خدا
لزوم همراه بودن گرایشهای برونی و درونی
ما هنوز در منزل اول از بحث خودمان هستیم . امشب ، شب بیست و یکم
ماه مبارکرمضان و شب اول از دهه آخر این ماه است . وقتی دهه آخر ماه
مبارک رمضان میرسید ، پیغمبر اکرم دستور میداد رختخوابش را به طور کلی
ببندند و فقط در ماه شوال باز کنند ، یعنی پیغمبر در این دهه هیچ شبی
نمیخوابید . این شبها ، شب عبادت
است ، شب خلوت و مناجات است . این مطلب را به حکم مطلبی که در
جلسات پیش عرض کردم ، میگویم که گاهی بعضی ارزشها ارزش دیگر را از بین میبرند . درگذشته ، جامعه اسلامی گرایشی به ارزش عبادت پیدا کرده بود و میخواست ارزشهای دیگر را از بین ببرد و من احساس میکنم که باز یک موج افراطی دیگری در حال تکون است ، یعنی عدهای میخواهند به گرایشهای اجتماعی اسلام توجه کنند ولی گرایشهای خدائی اسلام را فراموش کنند ، یعنی انحراف و اشتباهی دیگر . آن عرب الاغی داشت ، میخواست سوار شود ، آنقدر دورخیز کرد که وقتی به طرف الاغ پرید ، آن طرف الاغ افتاد و گفت : کالاول : " شد مثل اول " . اگر بنا شود از جاده معتدل اسلام خارج شویم ، چه فرق میکند که " عبادتگرای جامعه گریز " باشیم یا " جامعهگرای خداگریز " ؟ در منطق اسلام هیچ فرق نمیکند . ببینید خداوند در آیه آخر سوره فتح - که آیاتی نظیر این در قرآن زیاد است - چه میفرماید : " « محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم »" ( 1 ) صحابه و تربیت شدگان پیغمبر ، چگونه هستند ؟ در مقابل دشمنان حقیقت ، ( 2 ) ، شدید ، قوی ، باصلابت و محکم هستند ، مانند دیواری روئین که از جا تکان نمیخورد : " « ان الله » |
« یحب الذین یقاتلون فی سبیله صفا کأنهم بنیان مرصوص »" ( 1 ) .
ولی اینها دو چهره دارند ، دو وجهه دارند ، در مقابل دشمنان حقیقت آنچنان محکم و باصلابتند ، ولی در میان خود ، یک پارچه عطوفت ، مهربانی ، یگانگی و وحدتند که از نظر قرآن یک خصلت اجتماعی جامعه اسلامی است ( یعنی همان خصلتی که ما قرنها فراموش کرده بودیم ) . قرآن در ادامه آخرین آیه سوره فتح میفرماید : " « تریهم رکعا سجدا یبتغون فضلا من الله و رضوانا سیماهم فی وجوههم من اثر السجود »" فورا سراغ آن ارزش خدائی میرود . همان کسانی که از نظر به اصطلاح جامعه گرائی در آن وضع هستند ، [ در مقابل خداوند ] راکعند ، ساجدند ، درد دلشان را با خدا [ میگویند ] ، از خدای خود ترقی و فزونی میخواهند ، به آنچه دارند قانع نیستند ، میخواهند روز به روز جلوتر و پیشتر بروند ، از همه پرستشهاشان جز رضای خدا چیز دیگری نمیخواهند ، یعنی به عالیترین شکل ، خدا را عبادت میکنند و در چهره اینها آثار عبادت نمایان است . " « ذلک مثلهم فی التوریة و مثلهم فی الانجیل کزرع اخرج شطأه »" ( 2 ) بعد برای جامعه اسلامی ، مثلی ذکر میکند که چگونه این جامعه ، جامعهای است روینده و بالنده . [ میفرماید : ] جامعه حکم یک گیاه را دارد که در اول ، ضعیف و کوچک است ولی بعد رشد میکند و رشد میکند ، به طوری که همه کشاورزان را به حیرت و شگفتی وا میدارد . ببینید قرآن چطور [ در جای دیگر این دو گرایش را ] توأم با |
یکدیگر ذکر کرده است : " « التائبون العابدون الحامدون السائحون
الراکعون الساجدون »" جنبههای خدایی این دسته را ذکر میکند : تائبها ، عبادت کنندگان ، ستایش کنندگان ، روزه گیرندگان ، راکعان ، ساجدان ، بلافاصله پس از آن میگوید : " « الامرون بالمعروف و الناهون عن المنکر " ( 1 ) همانها که مصلح جامعه خود هستند و در جامعه ، امر به معروف و نهی از منکر میکنند . در آیه دیگری میفرماید : " « الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین »" ( 2 ) صبر کنندگان ، مقاومت کنندگان ، " صبر " در قرآن همیشه معنایش مقاومت است ، مخصوصا مقاومت در میدان جنگ ) صادقان ، راستگویان ، راست کرداران ، انفاق کنندگان . بلافاصله میگوید : " ²و المستغفرین بالاسحار »" و استغفار کنندگان در سحر بنابراین در اسلام ، این گرایشها از یکدیگر تفکیک پذیر نیست ، کسی که یکی از اینها را استخفافکند ، دیگری را هم استخفاف کرده است . در اوصاف اصحاب حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه تعبیری است که من نه فقط در یک حدیث بلکه در احادیث متعدد ، آن را دیدهام : « رهبان باللیل ، لیوث بالنهار » ( 3 ) در شب راهبانند ، شب که سراغ آنها میروی ، گویی سراغ یک عده راهب رفتهای ولی روز که سراغشان میروی [ گوئی ] سراغ یک عده شیر رفتهای . |
.: Weblog Themes By Pichak :.