سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : یکشنبه 93/12/17 | 2:3 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

چرا قرآن، غیبتِ دیگران را به خوردن گوشت برادر مرده تشبیه کرده است??

 

 

در مورد تشبیه غیبت بر خوردن گوشت مرده ?«أیُحِبُّ أحدکم أن یأکل لحم أخیه مَیتاً» (زخرف/12) ?دلائل متعدّدى موجود است: 

 

??? 1- مُرده، روح ندارد تا از خود دفاع کند و شخصى هم که مورد غیبت قرار میگیرد، حضور ندارد تا از خود دفاع کند. 

 

??? 2- غیبت، ریختن آبرو است و آبرو که رفت، قابل جبران نیست. همانگونه که گوشت مرده، اگر کنده شود، قابل جبران نیست. 

 

??? 3- گوشت به تدریج رشد میکند ولى یکباره خورده میشود، آبرو هم به تدریج پیدا میشود ولى غیبت کننده یک مرتبه آن را می ریزد و غیبت کننده در واقع با عمل غیبت چندین گناه را مرتکب می شود.

 

 (حاج آقاقرائتی، تمثیلات، ص79)




تاریخ : یکشنبه 93/12/17 | 1:59 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

 

چه سازم با فراغت جان حیدر

بسوزم من زداغت جان حیدر

 

زکوی وبرزن شهر مدینه

بگیرم من سراغت جان حیدر

 

چراغ عمر من بودی تو زهرا

شده بی سو چراغت جان حیدر

 

بیا جانا دوباره حامی ام شو

نما باما رفاقت جان حیدر

 

زبسکه کودکان زاری نمایند

علی را رفته طاقت جان حیدر

 

به روی بسترت زینب فتاده

میان آن اتاقت جان حیدر

 

زند این خاطره آتش به جانم

به مردن اشتیاقت جان حیدر




تاریخ : سه شنبه 93/11/7 | 7:48 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

هشدار پیامبر(ص) به پدران آخرالزمان
  رسول أعظم صلی الله علیه وآله، پدران دور? آخرالزمان را در خصوص یاد ندادن احکام شرعی به فرزندان، مورد نکوهش قرار داده و از آن ها بیزاری می جویند.

متن روایت پیامبر اسلام به نقل از کتاب جامع الاخبار  به شرح ذیل است.

عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه وآله أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى بَعْضِ الْأَطْفَالِ فَقَالَ وَیْلٌ لِأَوْلَادِ آخِرِ الزَّمَانِ مِنْ آبَائِهِمْ فَقِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ مِنْ آبَائِهِمُ الْمُشْرِکِینَ فَقَالَ لَا مِنْ آبَائِهِمُ الْمُؤْمِنِینَ لَا یُعَلِّمُونَهُمْ شَیْئاً مِنَ الْفَرَائِضِ وَ إِذَا تَعَلَّمُوا أَوْلَادُهُمْ مَنَعُوهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُمْ بِعَرَضٍ یَسِیرٍ مِنَ الدُّنْیَا فَأَنَا مِنْهُمْ بَرِی‏ءٌ وَ هُمْ مِنِّی بِرَاء.

رسول اکرم صلی الله علیه وآله به بعضى از کودکان نظر کرده و فرمودند: واى بر فرزندان آخر الزمان از روش پدرانشان!. سؤال شد: یا رسول اللَّه! از پدران مشرک آن ها؟. حضرت فرمود: نه، از پدران مسلمانشان که چیزى از فرائض دینى را به آن ها یاد نمی دهند و اگر فرزندان، هم پى فراگیرى بروند، آن ها را منع می کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالى داشته باشند هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بیزارم و آنان نیز از من بیزارند!.

جامع الأخبار، ص: 106

نکته: روال مرسوم و معهود در زندگیِ گذشتگان این گونه بوده که والدین، فرزندان خود را بعد از آموختن سواد، نزد علماء می فرستادند تا احکام و فرائض دینی را به آن ها بیاموزند؛ امروزه این سنّت حسنه کمرنگ شده و آثار ندانستن احکام شرعی در بسیاری از مشاغل، مخصوصاً بازار مسلمین نمود پیدا کرده است.




تاریخ : سه شنبه 93/11/7 | 7:39 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

آیت الله العظمی جوادی آملی:
احیا و نماز شب، بهترین وسیله مهار نفس است
حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: احیا و نماز شب بهترین وسیله مهار شهوت و غضب است و طلاب و جوانان باید اهتمام ویژه‌ا‌ی به آن داشته باشند.

  این مرجع تقلید در دیدار جمعی از اساتید و طلاب نخبه حوزه علمیه استان کرمانشاه  که در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد، با تاکید بر جدیت طلاب در مسیر معرفت و علم آموزی بیان داشتند: علم نور است، اما برای دیدن این نور، چشم باز لازم است که آن را نیز علم به ما می دهد، یعنی علاوه بر اینکه علم نور است، طبق بیان قرآن و اهل بیت(ع) علم انسان را بصیر می کند.

ایشان با اشاره به عظمت عالمان از منظر قرآن کریم اظهار داشتند: عظمت علم به اندازه ای است که طبق بیان قرآن کریم مردم یا عالمند و یا نابینا؛ یعنی علم با برتری دادن به عالمان آنها را از دیگر افراد جامعه جدا می کند، اما باید بدانیم اگر به دنبال علم رفتیم و این نور را نیافتیم مشکل از درون ماست.

حضرت آیت الله جوادی آملی عالم شدن را مقدمه عاقل شدن دانستند و خاطرنشان کردند: علم و عالم شدن به نوبه خود هدف نیست، بلکه مقدمه عاقل شدن است، در حقیقت هدف از تلاش ها و مجاهدتها در راه علم و عالم شدن، عاقل شدن است، عالم باید عاقل شود تا بتواند از آیات الهی بهره ای ببرد.

ایشان ادامه دادند:عقل از منظر اهل بیت(ع) «عقال» کردن به معنای مهار کردن نیروی چموش و هم، خیال، شهوت و غضب است که مهار وهم و خیال، بر عهده عقل نظری و مهار شهوت و غضب، بر عهده عقل عملی است.

معظم له در پایان احیاء و نماز شب را بهترین وسیله مهار شهوت و غضب دانستند و طلاب به ویژه طلاب جوان را به این امر توصیه نمودند.




تاریخ : سه شنبه 93/11/7 | 7:35 عصر | نویسنده : علی اصغربامری
آیت الله العظمی موسوی اردبیلی
مذهب را در نزد جوانان جذاب نشان دهیم
بدون شک نسل جوان به مسائل و مباحث علمی اقبال زیادی نشان می‌دهند، از این رو باید ضمن تبیین ارتباط مستقیم مذهب با مسائل علمی جوانان را به مسائل دینی و مذهبی نیز علاقه‌مند کرد.

  آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی امروز در دیدار با معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در قم با اشاره به اقدام نشریه فرانسوی شارلی ابدو در توهین به پیامبر اسلام(ص)، گفتند: هر چند آنها به دنبال توجیه این اقدامات موهن هستند ولی قطعا چنین اقدامی هرگز نمی‌تواند مصداق بارز آزادی بیان تلقی شود.

ایشان با بیان اینکه امروز جذابیت مذهب برای جوانان نسبت به گذشته کم شده است، افزودند: بدون شک ارائه تصویری خشک و انتزاعی از مذهب مهم‌ترین علت عدم گرایش جوانان به مذهب است،لذا باید مذهب را در نزد جوانان جذاب نشان داد زیرا برخی تلاش می‌کنند مذهبی بودن را تنها در ظاهر مذهبی داشتن بیان  کنند، ولی لزوما این امر از علایم مذهبی بودن یک فرد نیست.

این مرجع تقلید آمیختگی مذهب با علم را ضروری عنوان کرده و خاطر نشان ساختند: بدون شک نسل جوان به مسائل و مباحث علمی اقبال زیادی نشان می‌دهند، از این رو باید ضمن تبیین ارتباط مستقیم مذهب با مسائل علمی جوانان را به مسائل دینی و مذهبی نیز علاقه‌مند کرد.

حضرت آیت الله موسوی اردبیلی در پایان  بیان مسائل مذهبی به شیوه‌ای جذاب و مخاطب پسند را اقدامی ارزشمند، مبتکرانه و بزرگ توصیف نموده و گفتند: برنامه‌ریزی همه فعالیت‌ها حول محور مذهب و همچنین تربیت نسلی متدین و پایبند به ارزش‌های دینی باید در دستور کار متصدیان امر تعلیم و تربیت کشور باشد.