بسم رب الشهداءوالصدیقین
دختران محرکهای و عاطفی
استفاده مخرّب از حضور زنان در جامعه و تجلی آن در فیلمهای مبتذل، مجلات نامناسب، انتخاب دختران شایسته، تبلیغ کالاهای تجاری توسط دختران و زنان همه نشان از نگرش ابزارگونه به این قشر سازنده و مؤثر جامعه دارد.
در اینجا مناسب است برای نمونه داستان بلعم بن باعورا همان کسی که بنابر قول اکثر مفسرین آیه 175 سوره اعراف )وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذِی آتَیْنَاهُ آیَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطَانُ فَکَانَ مِنْ الْغَاوِینَ(؛ «و ای رسول خدا بخوان بر این مردم حکایت آن کس را (بلعم باعورا) را که ما آیات خود را به او عطا کردیم از آن آیات به عصیان سرپیچند چنانچه شیطان او را تعقیب کرد و از گمراهان عالم گردید».
درباره او نازل شده است که در دوران نبوّت حضرت موسی7 رخ داده است یادآور شویم:
داستان بلعم باعورا بنابر آنچه ابن عباس، ابن اسحاق و شدی و کلبی و غیر ایشان گفتهاند این چنین است:[1]
هنگامی که حضرت موسی7 قصد جنگ با ستمگران بنی کنعان در سرزمین شام را داشت، قوم بلعم نزد بلعم آمدند و به او گفتند موسی7 مردی دلاور و دارای لشکر بسیاری است که اکنون آمده و قصد دارد ما را بکُشد و از سرزمینمان بیرون کند و سپس بنی اسرائیل را جایگزین نماید. ما از قوم تو هستیم و تو نیز مستجابالدعوة هستی. لذا از تو میخواهیم او را نفرین کنی و شرّ او را از سرما کم کنی. بلعم ابتدا نپذیرفته و گفت: وای بر شما او پیامبر خداست و ملائکه و مؤمنون با او هستند اگر من این کار را بکنم دنیا و آخرتم را از دست میدهم.
قوم پس از چند بار رفت و آمد و اصرار او را فریب دادند و بلعم برای نفرین آماده شد. بعضی میگویند قوم او پس از اینکه دیدند از طریق خود بلعم به نتیجه نمیرسند قرار گذاشتند هدایای مختلفی برای همسرش ببرند تا او را مجاب کند که بر علیه موسی7 نفرین کند و این کار را کردند و نتیجه هم داد.
بلعم سوار بر الاغش شد و به طرف کوه برای نفرین حرکت کرد. الاغ بلعم چندین بار در بین راه از رفتن ایستاد و در یک نوبت پس از اینکه بلغم آن الاغ را بسیار زد به اذن خداوند به نطق آمد و گفت آیا مرا مجبور میکنی که تو را حمل کنم تا بر علیه پیامبر خدا نفرین کنی وای بر تو آیا نمیبینی ملائکه را که مرا منع میکنند از رفتن. اما با اصرار بلعم الاغ به حرکت درآمد و بعضی مینویسند: بلعم در همان جا الاغ را کُشت و این الاغ از جمله حیواناتی است که در بهشت است.
بلعم در بالای کوه هر نفرینی بر علیه موسی7 و قومش میکرد، به قوم خودش برمیگشت و هر دعای خیری که برای قومش میکرد به قوم موسی7 برمیگشت. بلعم دید این کار مؤثر واقع نشد گفت: راهی جز فکر وحیله باقی نمانده است.
بلعم گفت: زنانتان را آرایش کنید، آنان را زینت نمایید و به عنوان فروشنده کالا به میان لشکر موسی7 بفرستید به ایشان بگویید اگر مردی از لشکر موسی اراده آمیزش با ایشان را داشت مانع نگردند زیرا اگر یک نفر از ایشان مرتکب زنا شود کافی است. پس از این دستورالعمل یکی از زنان کنعانی بر یکی از لشکریان موسی7 گذشت زیبایی آن زن او را متعجب کرد، دست آن زن را گرفت نزد موسی رفت و به او گفت: این چنین فهمیدم که تو میگویی این زن بر من حرام است. موسی7 گفت: بله او بر تو حرام است. آن سرباز گفت: بخدا قسم که تو را در این مورد اطاعت نمیکنم. آنگاه آن زن را به چادر خود برد و مرتکب زنا گردید.
پس از این جریان در همان حال خداوند بر بنیاسرائیل طاعون فرستاد. در تاریخ آمده یکی از یاران موسی7 که فردی قوی هیکل و دلیر بود پس از باخبر شدن از این قضیه شمشیرش را برگرفت و به داخل خیمه آن سرباز رفت و در همان حال هر دو را با شمشیر به قتل رسانید آنگاه آن دو را بر سر دست گرفت و گفت: خدایا تو این چنین میکنی با کسی که معصیت تو را بکند. پس از این جریان طاعون از بنیاسرائیل برداشته شد. حساب کردند تعداد کسانی که بر اثر طاعون از بین رفتند هفتاد هزار نفر بودند که در عرض یک ساعت به هلاکت رسیدند.[2]
از این واقعه معلوم میشود که مسأله سست ایمان کردن مؤمنین به ویژه جوانان و سرانجام شکست ایشان از حربههای قدیمی است.
هستر همسفر جاسوس بریتانیایی در مأموریتی که در سال 1370 میلادی به مصر، عراق، تهران و حجاز داشته است، مینویسد:
«یکی از راههای تسلط بر مسلمانان این است که زنانشان را فریب داده و از حجاب اسلامی (چادر) خارج کنیم. اگر این کار را کردیم، آنگاه جوانان را وسیله ایشان گمراه شده و در آن صورت فساد در بین آنان رواج پیدا میکند».[3]
[1]. سید نعمتالله جزایری، نورالمبین فی قصص الانبیاء و المرسلین، قم، منشورات الرضی، زاهدی، بیتا، ص 353.
[2]. ابواسحاق احمد بن ابراهیم نیشابوری، عرائس المجالس، بیروت، دارالمعرفة، بیتا، ص209.
[3]. مذاکرات هستر همسفر جاسوس بریطانی، ص 71.
.: Weblog Themes By Pichak :.