سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 92/2/7 | 1:41 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

احترام به مادر

امام زین العابدین علیه السلام ، نسبت به مادرش بسیار نیکوکار بود؛ به طورى که به او گفتند: تو نسبت به مادر، از همه کس نیکوکارترى ، ولى نمى بینیم که با او در یک ظرف غذا بخورى ! امام در جواب فرمود: چون ترسم که دستم را به سوى چیزى برم که مادرم قصد خوردن آن را داشته است و او را ناراحت کنم .




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 1:40 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

همتم بدرقه راه کن !

الهى ! یک عمر امروز را به فردا بردم ؛ توفیقم ده که حال فردا را به امروز آورم !




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 1:37 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

دل عاشق به پیغامى بسازد

تن به دنیا دار و دل به مولا، تا نام و مونست شود و پیغام او آرامشت دهد که دل عاشق به پیغامى بسازد و حقیقت کشف این است که میان دل و دلدار حجاب نبود. جهد کن که در همه حال سرت با یار باشد نه در کوچه و بازار، به خصوص در هنگام نماز که المصلى یناجى ربهو مناجات بین دو کس است ، بنگر تا با که نجوى دارى و دو بودن چگونه است ؟




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 1:35 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

سزاوار گریه کیست ؟

باید به آنانى که بر غم و اندوه باطنى خود و هر چیزى دیگر مى گریند، گفته شود که شایسته است بیشتر بر کسى که از نفس خود غافل است و در شهوات حقیر و پست و فرومایه اى که او را به بدبختى و گمراهى مى کشانند فرو رفته است ، گریه و زارى کنند. شهوات و امیالى که طبع او را به طبع بهایم مایل مى گردانند و از او بخواهند که به این امر شریف اشتغال جوید و خالصانه به آن پرداخته ، تا توان دارد به تزکیه و پالایش خود اقدام نماید. چه پاکى و طهر حقیقى ، پاکى نفس است ؛ نه پاکى ظاهرى و جسمانى . از این رو شخص عالم و حکیم میرزا، که خداى خود را عبدى فرمانبردار بوده ، ولى بدنش به بوى بد آلوده است ؛ حتى در نظر جاهلان نیز، از نادانى که ظاهر خود را به مشک و عنبر معطر نموده است ، بهتر است از فضیلت شخص ‍ متعبد که از دنیا و لذات دنى آن احتراز مى جوید، این است که همه جاهلان و نابخردان ، و بزرگوارى اش اعتراف دارند و بدو احترام مى گذارند و شادمان مى گردند خطاى شان را بدانان ، تذکر دهد؛ جز آن کس که خود را مسخره کرده باشد. پس اى انسان جاهل ! آیا نمى دانى که اقامتت در این عالم همچو لحظه اى ، سپرى خواهد شد،و آن گاه به عالم حقیقى خواهى رفت و در آن جا، جاودانه خواهى ماند؟!.




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 1:30 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

دشمن ترین دشمنان

سعدى در باب هفتم گلستان گوید: بزرگى را پرسیدم از معنى این حدیث کهاعدى عدوک نفسک التى بین جنبیک ؟؛ گفت به حکم آنکه هر آن دشمنى را که بر وى احسان کنى دوست گردد. مگر نفس را که هر چند مدارا بیشتر کنى مخالفت زیاده کند.




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 2:16 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

قواى انسان و هدف آن

افلاطون مى گوید: اما آن کس که هدفش در دنیا، تنها لذت طلبى به وسیله خوردنى و نوشیدنى ها و... است که ثمره و نهایت آنها چیزى جز بوى بد نیست و نیز جماع و لذت جنسى ، پس نفس عقلیه او توان و مجال تشبه به یارى تعالى را نمى یابد. سپس افلاطون قوه شهویه انسان را به خوک و قوه غضبیه اش را به سگ و قوه عقلیه را به فرشته تشبیه کرده ، مى گوید: کسى که شهوت بر او غلبه کند و هدفش ارضاى آن باشد، مانند خوک است ، و آن که قوه غضبیه بر او چیره شود، چون سگ ، و کسى که قوه نفس عقلیه بر او غالب باشد و بیشتر اوقاتش به فکر و شناخت حقایق اشیا سپرى شود، مسایل سخت علمى را از ذهن بگذراند، انسان فاضلى است که شبیه بارى تعالى است ؛ چون آنچه در بارى تعالى یافت مى شود عبارت است از: حکمت ، و قدرت و عدالت و نیکى و زیبایى و حقیقت .




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 2:15 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

با آنچه که دوست دارى محشور مى شوى

در حدیث ریان بن شبیب از امام رضا علیه السلام نقل است که آن حضرت فرمود: اى پسر شبیب ! اگر مى خواهى که به درجات اعلاى بهشت رسى ، با ما باش ! به غم ما غمگین باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولایت ما! که هر کس سنگى را دوست داشته باشد، خداوند در روز قیامت او را با آن محشور کند. شبى در حشر و معاد خود قکر مى کردم و به نامه اعمال خویش نظر مى افکندم ، و این که چگونه به اعمالم رسیدگى خواهد شد که دیدم چیزى ، لازمه نفسم شده ، با آن محشور گشته و از آن جدا نمى شود، وقتى دقت کردم دیدم کتابى خطى است که آن را به شدت دوست دارم . در این وقت این حدیث را به یاد آوردم که هر کس سنگى را هم دوست داشته باشد با آن محشور مى شود. و کتاب هم مانند، سنگ ، از جمادات است و از این جهت با آن فرقى ندارد.




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 2:13 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداءوالصدیقین

ذکر پس از نماز صبح

خداوند متعال سینه ات را طور سینا کند و دیده دلت را به نور لقایش ‍ رشک ضیاءگرداند بزرگان فرموده اند: هر که بعد از نماز صبح و مغرب هفت بار بسم اللهالرحمن الرحیم حول و لا قوة الا بالله العلى لعظیم ، و سىمرتبه سبحانالله و الحمدلله و لا اله الله و الله اکبر بگوید، از جمیع آفات و بلیات در امان خداىتعالى است .




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 2:9 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

 

از رسول گرامى اسلام(صلى الله علیه وآله) این دعا براى طلب روزى روایت شده است:
یا رازِقَ الْمُقِلّینَ، وَ یا راحِمَ الْمَساکینَ، وَ یا وَلِىَّ الْمُؤْمِنینَ، وَ یا ذَا الْقُوَّةِ
اى روزى ده نداران و اى مهرورز به مسکینان و اى سرپرست مؤمنان و اى صاحب نیروى
الْمَتینَ،صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَاَهْلِ بَیْتِهِ،وَارْزُقْنىوَعافِنى،وَاکْفِنى مااَهَمَّنى.(1)
محکم درود فرست بر محمّد و خاندانش و روزیم ده و عافیتم ده و کفایتم کن آنچه مهم است بر من.
1. کافى، جلد 2، صفحه 552، حدیث 7.

بسم رب الشهداءوالصدیقین




تاریخ : شنبه 92/2/7 | 2:5 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

بسم رب الشهداوالصدیقین

دعا براى توسعه در رزق

در روایات آمده است کسانى که در خانه بنشینند و دعا براى فزونى روزى کنند، هرگز دعاى آنها مستجاب نمى شود و به آنها گفته مى شود چرا تلاش نمى کنید(1)، ولى اگر همراه تلاشِ براى معاش، این دعاها را بخوانند و از لطف خدا استمداد کنند، بسیار مؤثّر است:
1. وسائل الشیعه، جلد 4، صفحه 1159، حدیث 3.