به نام خدا
تلقی نهج البلاغه از عبادت
تلقی نهج البلاغه از عبادت چگونه است ؟ تلقی نهج البلاغه از عبادت ،
تلقی عارفانه است ، بلکه سرچشمه و الهام بخش تلقیهای عارفانه از
عبادتها در جهان اسلام ، پس از قرآن مجید و سنت رسول اکرم ، کلمات علی
و عبادتهای عارفانه علی است .
چنانکه میدانیم ، یکی از وجهههای عالی و دور پرواز ادبیات اسلامی ، چه
در عربی و چه در فارسی ، وجهه روابط عابدانه و عاشقانه انسان است با ذات احدیت . اندیشههای نازک و
ظریفی به عنوان خطابه ، دعا ، تمثیل ، کنایه ، به صورت نثر و یا نظم در
این زمینه به وجود آمده است که راستی تحسین آمیز و اعجاب انگیز است .
با مقایسه با اندیشههای ما قبل اسلام در قلمرو کشورهای اسلامی میتوان
فهمید که اسلام چه جهش عظیمی در اندیشهها در جهت عمق و وسعت و لطف و
رقت به وجود آورده است ، اسلام از مردمی که بت یا انسان و یا آتش را
میپرستیدند و بر اثر کوتاهی اندیشه مجسمههای ساخته دست خود را معبود خود
قرار میدادند و یا خدای لایزال را در حد پدر یک انسان تنزل میدادند و
احیانا پدر و پسر را یکی میدانستند و یا رسما اهورامزدا را مجسم
میدانستند و مجسمه اشرا همه جا نصب میکردند ، مردمی ساخت که مجردترین
معانی و رقیقترین اندیشهها و لطیفترین افکار و عالیترین تصورات را در
مغز خود جای دادند .
چطور شد که یک مرتبه اندیشهها عوض شد ، منطقها تغییر کرد ، افکار اوج
گرفت ، احساسات رقت یافت و متعالی شد و ارزشها دگرگون گشت ؟
" سبعه معلقه " و " نهج البلاغه " دو نسل متوالی هستند ، هر دو نسل
نمونه فصاحت و بلاغتاند ، اما از نظر محتوی تفاوت از زمین تا آسمان
است . در آن یکی هر چه هست وصف اسب است و نیزه و شتر و شبیخون و چشم
و ابرو و معاشقه و مدح و هجو افراد ،
و در این یکی عالیترین مفاهیم انسانی .
اکنون برای اینکه نوع تلقی " نهج البلاغه " از عبادت روشن شود به ذکر نمونههائی از کلمات " علی " میپردازیم و سخن خود را با جملهای آغاز میکنیم که درباره تفاوت تلقیهای مردم از عبادت گفته شده است . |
.: Weblog Themes By Pichak :.