به نام خدا
امامت به معنی رهبری اجتماع
مسئله امامت به معنی اولی که عرض کردم ، همین ریاست عامه است .
یعنی پیغمبر که از دنیا میرود یکی از شئون او که بلا تکلیف میماند ،
رهبری اجتماع است . اجتماع زعیم میخواهد و هیچکس در این جهت تردید
ندارد . زعیم اجتماع بعد از پیغمبر کیست ؟ اینست مسئلهای که اصل آن را
هم شیعه قبول دارد و هم سنی . هم شیعه قبول دارد که اجتماع نیازمند به
یک زعیم و رهبر عالی و فرمانده است و هم سنی . و در همین جاست که
مسئله خلافت به آن شکل مطرح است . شیعه میگوید پیغمبر ( ص ) رهبر و
زعیم بعد از خودش را تعیین کرد و گفت بعد از من زمام امور مسلمین باید
بدست علی ( ع ) باشد و اهل تسنن با اختلاف منطقی که دارند این مطلب را
لااقل به شکلی که شیعه قبول دارد ، قبول ندارند و میگویند در این جهت
پیغمبر شخص معینی را تعیین نکرد و وظیفه خود مسلمین بوده است که رهبر
را بعد از پیغمبر انتخاب کنند . پس آنها هم اصل امامت و پیشوایی را که
مسلمین باید پیشوا داشته باشند قبول دارند منتها آنها میگویند پیشوا به
آن شکل تعیین میشود و شیعه میگوید خیر ، به آن شکل تعیین شد ، پیشوا را
خود پیغمبر اکرم به وحی الهی تعیین کرد .
اگر مسئله امامت در همین حد میبود یعنی سخن فقط در رهبر سیاسی مسلمین
بعد از پیغمبر بود ، انصافا ما هم که شیعه هستیم امامت را جزء فروع دین
قرار میدادیم نه اصول دین .
میگفتیم این یک مسئله فرعی است مثل نماز . اما شیعه که قائل به امامت
است تنها به این حد اکتفا نمیکند که علی ( ع ) یکی از اصحاب پیغمبر ، ابوبکر و عمر و عثمان و صدها نفر دیگر حتی سلمان و ابیذر هم یکی از اصحاب پیغمبر بودند و علی ( ع ) از آنها برتر بوده ، افضل و اعلم و اتقی و الیق از آنها بوده و پیغمبر هم او را معین کرده بود . نه ، شیعه در این حد واقف نیست ، دو مسئله دیگر میگوید که اصلا اهل تسنن به این دو مسئله در مورد احدی قائل نیستند نه اینکه قائل هستند و از علی ( ع ) نفی میکنند . یکی مسئله امامت به معنی مرجعیت دینی است . |
.: Weblog Themes By Pichak :.