به نام خدا
روشنفکری " عمری "
بعضی میگویند نماز خواندن یعنی چه ؟ ! عبادت یعنی چه ؟ ! اینها مال
پیرزنها است ، انسان باید اجتماعی باشد . این حرفها یک نوع روشنفکری
است اما " روشنفکری عمری " .
شنیدهاید که عمر ، " حی علی خیر العمل " را از اذان برداشت ، چرا ؟
به خاطر یک روشنفکریئی که پیش خود کرد ، ولی در واقع یک اشتباه بزرگ
[ مرتکب شد ] . زمان او [ دوران اوج ] فتوحات اسلامی و مجاهده اسلامی بود
و سربازها خیل خیل به جنگ دشمن میرفتند و با عده کم ، دشمن قوی را به
زانو درمیآوردند . عده همه مسلمانان پنجاه ، شصت هزار بیشتر نیست و با
دو امپراطوری بزرگ ایران و روم که هر کدام با سپاههای چند صدهزاری به
جنگ
اینها آمدهاند ، میجنگند و اینها عدهای کمتر از صدهزار هستند و در هر دو
جبهه دشمنان را شکست میدهند . جهاد بار دیگر ارزش خود را ثابت میکند و [ مشخص میشود ] که وقتی اسلام ، مجاهد میپرورد یعنی چه . عمر گفت : وقتی مؤذن در اذان با صدای بلند میگوید : " الله اکبر " و بعد شهادتین و " حی علی الصلوش " و " حی علی الفلاح " ( به نماز روبیاور ، به رستگاری روبیاور ) را میگوید عیبی ندارد ، اما " حی علی خیرالعمل " ( به بهترین اعمال روبیاور ) [ که معنای آن این است که ] نماز بهترین اعمال است ، روحیه مجاهدین را خراب میکند ، چون مجاهدین پیش خود میگویند حال که نماز بهترین اعمال است ، ما به جای اینکه برویم در میدان جنگ جهاد کنیم ، در مسجد مدینه میمانیم و در جوار قبر پیغمبر ( ص ) نماز میخوانیم که بهترین عملهاست . آنها بروند بکشند و خود را به کشتن بدهند ، زخم بردارند ، چشمشان کور شود ، دستشان بریده شود ، پایشان قطع شود ، شکمشان سفره شود ولی ما اینجا راحت در خانه و پیش زن و بچه خود میمانیم و چهار رکعت نماز میخوانیم و از آنها افضل هستیم . عمر گفت : نه ، این بدآموزی دارد ، مصلحت این است که این عبارت را از اذان برداریم . به جای این جمله بگوئید : " الصلوش خیر من النوم " نماز ، خوب چیزی است ، از خواب بهتر است ، یعنی به جای اینکه بخوابید ، بیائید در مسجد نماز بخوانید . این مرد ( عمر ) آن قدر فکر نکرد که آخر این چند ده هزار سرباز که قطعا تعدادشان به صد هزار نمیرسیده با چه قدرتی دارد با دو تا چند صدهزار نفر ، در دو جبهه مختلف میجنگد و فاتح میشود ؟ این فتح ، فتح چیست ؟ فتح اسلحه است ؟ آیا اسلحه عرب |
بر اسلحه ایرانی و رومی میچربید ؟ ابدا ، ایرانیان و رومیان از دو کشور
متمدن بودند و عالیترین سلاحهای زمان خود را در اختیار داشتند ، در حالی که شمشیر عرب ، در مقابل شمشیرهایی که در ایران یا روم وجود داشت ، مثل یک آهن شکسته بود . آیا نژاد عرب از نژاد روم یا نژاد ایران قویتر و نیرومندتر و پهلوانتر بود ؟ ابدا ، مگر نمیدانید که [ قبل از اسلام ] شاپور ذوالاکتاف چه به سر عربها آورد ؟ مگر شاپور ذوالاکتاف نبود که هزاران عرب را اسیر کرد ؟ مگر شانههای آنها را سیاه [ و سوراخ ] نکرد و آنان را به زنجیر نکشید ؟ زور عرب در آن ایام کجا بود ؟ مگر صد سال بعد همین ایران ، عرب را شکست نداد ؟ پس عرب با چه نیروئی با ایران و روم میجنگد و آنها را شکست میدهد ؟ نیروی او ، نیروی ایمانش است ، همان نیرویی است که از " حی علی خیرالعمل " گرفته ، نیروئی است که از نماز گرفته ، نیروئی است که از راز و نیاز با خدای خودش گرفته است . به تعبیر قرآن وقتی که او شب به درگاه الهی میایستد و راز و نیاز و مناجات میکند ، از خدای خود نیرو میگیرد . آن نیروست که به او روحیه داده ، یعنی روحیه عرب است که ایران و روم را شکست میدهد . این روحیه را از چه چیز گرفته است ؟ از ایمانش گرفته ، نماز چیست ؟ تازه کردن ایمان . این روحیه را از الله اکبرش گرفته است . وقتی که در نماز چندین بار میگوید : " الله اکبر " جواب همه را میدهد ، همه اینها هیچ است . وقتی چند صدهزار سرباز را در مقابل خود میبیند ، میگوید : " لا حول و لا قوش الا بالله العلی العظیم " ، " الله اکبر " خدا بزرگتر است ، همه قدرتها به دست خداست . انسان باید به خدا اتکاء داشته باشد ، از خدا نیرو بگیرد ، از خدا قدرت |
بخواهد . همین نماز است که به او نیرو داده است ، اگر این نماز نبود ،
آن سرباز مجاهد ، مجاهد نبود . تو او را از اشتباه بیرون بیاور . مگر اسلام نمیگوید که این دستورها به یکدیگر وابسته است ؟ آنکه جهاد بر او واجب است ، باید جهاد کند و ماندنش برای نماز در مسجد مدینه حرام است . شرط قبول نماز جهاد است ، و شرط قبول جهاد ، نماز . آنکه شرایط یک مجاهد برایش فراهم است ، بر او واجب است که جهاد کند ، به او بگو که اسلام میگوید نماز منهای جهاد باطل است . این نه تنها خیرالعمل نیست ، بلکه شرالعمل است و نماز نیست . نماز اسلام را به او یاد بده . آن نمازی که آدم از جهاد فرار کند و مسجد را انتخاب کند ، نماز اسلام نیست ، نماز اسلام ، خیرالعمل است . نه اینکه بیائی " حی علی خیرالعمل " را از اذان برداری و خیال کنی این بدآموزی دارد ، چون مسلمانان به جای جهاد ، سراغ نماز میروند ! نه ، فکرش را اصلاح کن ، اشتباه را از کله اش بیرون بیاور . چرا چنین حرفی میزنی ؟ ! این است که در منطق اسلام و اگر بخواهیم به تعبیر امروز بگوییم ، در نظام ارزشهای اسلامی ارزش ارزشها " عبادت " است ، اما " عبادت اسلامی " ، " عبادت با شرایط " . قرآن به ما گفته است که نماز ، آن وقت نماز است که اثرش هویدا باشد ، اثر خود را نشان دهد . چطور نشان میدهد ؟ " « ان الصلوش تنهی عن الفحشاء و المنکر »" ( 1 ) خصلت نماز درست ، این است که انسان را از کارهای زشت باز |
میدارد . اگر دیدی نماز میخوانی و در عین حال معصیت میکنی ، بدان که
نمازت نماز نیست . پس نمازت را درست کن . نماز ، تو را به همه
ارزشهای دیگر میرساند به شرط اینکه نمازت واقعا نماز باشد .
همه درسها را باید از علی ( ع ) یاد بگیریم . علی ( ع ) مجمع تمام
ارزشهای اسلامی است و نهجالبلاغه سخن اوست ، کتابی که انسان به هر جای آن
[ مراجعه کند ] کانه منطقی دیگر میبیند ، یعنی یک انسان دیگری ، غیر از
انسانی که در جای دیگر این کتاب حرف میزند ، میبیند . در هر جائی ، علی
( ع ) یک شخصیت است [ به این معنا که ] شخصیتی است جامع همه ارزشهای
انسانی . یک جا منطقش ، منطق حماسه است ، گوئی پس از دوره کودکی ،
وارد نظام شده و دوره سربازی و بعد درجات نظامی را طی کرده و یک
فرمانده شده است ، و غیر از مسائل فرماندهی چیز دیگری نمیداند ، روحی
است مملو از حماسه نظامی . در جای دیگر سراغ همین علی میرویم ، او را
عارفی میبینیم که گوئی جز راز و نیاز عاشقانه چیز دیگری را متوجه نیست .
.: Weblog Themes By Pichak :.