به نام خدا
خاطرات شیطانى
قرآن براى تهذیب جان آدمى خاطرات روح را تحلیل و راه افول و غروب، صدق و کذب و سود و زیان آنها را بازگو و نیز راه درمان آنها را ارائه داده کسانى را که درمان شدهاند و کسانى را که بر بیمارى خود افزوده و علاج نشدهاند معرفى مىکند تا انسانها راه تهذیب روح را بشناسند و آن را بپیمایند.
یکى از خاطراتى که انسانها با آن روبرو هستند «وعده» و «وعید» است. انسان به بعضى وعدهها دل مىبندد و از برخى وعیدها هراسناک و نگران مىشود. مرعوب بودن انسان از چیزى که هراس و رعب آور است و امیدوار بودن او به چیزى که زمینه رفاه را فراهم مىکند، در هر کسى هست ولى همین امید و ترس یا وعده و وعید، به دو قسم تقسیم مىشود: وعدهها و وعیدهاى دروغ، وعدهها و وعیدهاى راست. اولى، سراب گونه انسان را به سوى خود فرا مىخواند و دومى، مانند چشمهاى زلال، انسان را به سمتخود دعوت مىکند.
در قرآن کریم از هر دو قسم سخن به میان آمده است. شیطان از بیرون و نفس اماره که ابزار دستشیطان است از درون، انسان را به امورى سراب گونه وعده مىدهند و از امورى که واقعیت ندارد مىترسانند; اما ذات اقدس خداوند از راه وحى، رسالت انبیا، فرشتهها و نیز از راه عقل، وعدهها وعیدهاى درست را فراسوى انسان سالک نصب مىکند.
قرآن کریم درباره وعید دروغین شیطان، مىفرماید:
«الشیطان یعدکم الفقر و یامرکم بالفحشاء» (27)
شیطان شما را از تنگدستى مىترساند و تهدید مىکند که اگر در راه خدا انفاق کنید خود نیازمند خواهید شد. از سوى دیگر، ذات اقدس اله وعده مىدهد که:
«یمحق الله الربا و یربى الصدقات» (28)
خداوند ربا را در محاق قرار داده و آن را محو مىکند و صدقه را مىپروراند یا مىفرماید:
«و ما اتیتم من زکوة تریدون وجه الله فاولئک هم المضعفون» (29)
به صدقات، خیرات و نفقاتى که منظورتان از آن، تقرب به خداست دو چندان پاداش داده مىشود.
بنابراین، در باره انفاق، تعاون، انجام کار خیر و ارائه خدمات به امت اسلامى، دو پیام در گوش انسان، طنین انداز است: پیام دروغین شیطان که مىگوید: اگر انفاق کنید، خود، فقیر مىشوید و پیام راستین احسان از ذات اقدس خداوند که مىفرماید: اگر با انفاق مشکل دیگران را بگشایید خود، دوچندان استفاده مىکنید. قرآن کریم درباره وعدههاى دروغین شیطان، از زبانوى مىگوید:
«و لاضلنهم و لامنینهم» (30)
من آنها را از راه تمنى و آرزو فریبمىدهم. بنابراین، آنچه را که شیطان به عنوان وعده، به انسان ارائه مىکند نیرنگى بیش نیست و آنچه را که ذات اقدس اله وعده مىدهد واقعیتى مصون از هرگونه دروغ است. چون:
«و من اصدق من الله قیلا» (31) :
چه کسى از خدا راستگوتر است؟
در قیامت، که ظرف ظهور همه حقایق است، شیطان مىگوید:
«ان الله وعدکم وعد الحق و وعدتکم فاخلفتکم» (32)
خدا به شما وعده داد و خلف وعده نکرد، ولى من به شما وعده دادم و خلف وعده کردم. بنابراین، اگر کسى خواست از امر هراسناکى بترسد باید ببیند آیا عقل و وحى آن را به عنوان منشا مرعوب شدن مىپذیرند یا نه؟
قرآن کریم و روایات اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به ما مىگویند: از گناهتان بترسید، و عقل مىگوید: نافرمانى در برابر حق، قهرا کیفرى دارد; زیرا محکمه و حسابرسى خدا حق است و از این حسابرسى باید هراسناک بود; ولى مىبینیم انسان تبهکار، گناهش را فراموش مىکند و ترسى از آن ندارد; اما نسبتبه وعیدهاى دروغین شیطان در هراس است.
امیرالمؤمنین (علیه السلام) مىفرماید:
«رحم الله امرء راقب ربه و خاف ذنبه» (33)
رحمت الهى و حیات طیب بهره انسانى است که مراقب پروردگار خود باشد و از گناه خود بترسد.
منبع:اخلاق درقران
.: Weblog Themes By Pichak :.