به نام خدا
خلف وعده
مراد این است که در حین وعده مقصودت این باشد که وفا کنى و بعد پشیمان شوى و هر چند اکثر علماء ظاهرا این را حرام ندانند و لکن احدى را شک و ریب در قبح و زشتى او نیست و اخبار در مذمت او بسیار است و اطفال بىتمیز نیز به قبح او برخوردهاند. ندیدهاى که اگر به ایشان در وعده تخلف کنى گویند تونگفتى که من چنین خواهم کرد؟ فافهم.
پس اى عزیز تا توانى به طور جزم وعده مده و خود را در گرو زبان مگذار. و گفتهاند که خاتم (ص) وعده جزمى نمىداد و به لفظ عسى ادا مىفرمود. و از خدا یاد بگیر با آنکه چیزى از علم و قدرت او بیرون نیست و مع ذلک ببین که چقدر وعدههاى خود را به لفظ عسى فرموده مثل: وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ 228 که در توبه است و مثل: عَسَى اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الَّذِینَ عادَیْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً 229 که در ممتحنه است و حضرت کلیم فرمود: لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْها بِقَبَسٍ 230 (طه) و هم فرمود عَسى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ 231 (اعراف) و آیات بسیار است. و اگر در حین وعده مقصودش وفا نباشد آن صرف کذب است و شبهه در حرمت آن نیست.
.: Weblog Themes By Pichak :.