به نام خدا
نقش تربیتی ازدواج
مثلا چرا در اسلام ازدواج یک امر مقدس و یک عبادت تلقی شده ، با
اینکه از مقوله لذات و شهوات است . یکی از علل آن این است که :
ازدواج اولین قدمی است که انسان از خودپرستی و خوددوستی به سوی غیردوستی
برمیدارد . تا قبل از ازدواج ، فقط یک " من " وجود داشت و همه چیز
برای " من " بود . اولین مرحلهای که این حصار شکسته میشود ، یعنی یک
موجود دیگری هم در کنار این " من " قرار میگیرد و برای او معنی پیدا
میکند ، کار میکند ، زحمت میکشد ، خدمت میکند نه برای " من " بلکه
برای او ، در ازدواج است ( 1 ) . بعد که دارای فرزندان میشود ، دیگر "
او " اوها میشود ، و
گاهی آنچنان " او " ها میشود که کم کم این " من " بیچاره فراموش
میشود و همهاش میشود " او " و " او " ها . و اینها قدمهای اولی است که انسان از حالت منی و خودخواهی خارج میشود و به سوی غیردوستی میرود و " او " هم مورد توجهش قرار میگیرد . تجربههای خیلی قطعی نشان داده است ( 1 ) که افراد پاک مجرد که برای اینکه بیشتر به اصلاح نفس خودشان برسند ، به این عنوان و به این بهانه ، ازدواج نکردهاند و یک عمر مجاهده نفس کردهاند ، اولا اغلبشان در آخر عمر پشیمان شدهاند و به دیگران گفتهاند ما این کار را کردیم ، شما نکنید ، و ثانیا با این که واقعا ملا بودند : در فقه و اصول مجتهد بودند ، ( اغلب اینها حکیم و فیلسوف هستند ) حکیم و فیلسوف بودند ، عارف بودند ، تا آخر عمر و مثلا در هشتاد سالگی باز یک روحیه بچگی و جوانی و یک خامیهایی در اینها وجود داشته است . مثلا یک حالت سبکی خاصی که گاهی یک جوان دارد ، میبینی همان حالت در این آدم هشتاد ساله هست . و این نشان میدهد که یک پختگی هست که این پختگی جزء در پرتوی ازدواج و تشکیل خانواده پیدا نمیشود ، در مدرسه پیدا نمیشود ، در جهاد نفس پیدا نمیشود ، با نماز شب پیدا نمیشود ، با ارادت به نیکان هم پیدا نمیشود . این را فقط از همین جا باید به دست آورد . و لهذا هیچوقت نمیشود که یک کشیش ، یک کاردینال به صورت یک انسان کامل در بیاید ، اگر واقعا در کاردینالی خودش صادق باشد . |
من نمیدانم آن دو پیغمبری که قرآن آنها را " حصور " مینامد ، نقص
عضوی و جنسی داشتهاند یا [ علت دیگری در کار بوده است ] . عدهای صریحا
میگویند حضرت عیسی در خیلی جنبهها از خیلی پیغمبران برتر و بالاتر بوده ،
در عین حال این نقصی است برای او ( و برای حضرت یحیی ) . یعنی عیسی با
پیغمبری که مزایای او را داشته و این را نداشته فرق میکند . آن پیغمبر از
او کاملتر بوده است .
عامل تشکیل خانواده که خود یک عامل اخلاقی است - و این ، یکی از علل
تقدس ازدواج در اسلام است - عاملی است که جانشین نمیپذیرد .
.: Weblog Themes By Pichak :.