بسم رب الشهداءوالصدیقین
یکی از مسائل بسیار مهم زندگی هر انسانی، احساس مسئولیت در قبال فرزندان و اهتمام در ادبآموزی آنان است؛ این حتی از حقوق فرزند بر والدین است.
در روایات بیشماری از اهلبیت(ع) به این مهم اشاره دارد.
از امام کاظم(ع) چنین روایت شده: «جاءَ رَجُلَ إِلی النبیّ(ص) فَقالَ: یا رَسُولُ الله: ما حَقُّ إِبْنی هَذا؟ قال: تُحْسِنُ إِسْمَهُ و أَدَّبَهُ، وضَعَهُ مَوضِعاً حَسَناً»[1]: «مردی دست فرزندش را گرفته به حضور پیامبر رسید و عرض کرد: ای پیامبر خدا! حق این فرزند بر من چیست؟ پیامبر فرمود: نامی نیک برای او انتخاب کن؛ تربیتش را نیکو گردان و او را در جایگاه خوبی قرار ده».
برخی دربارهی جملهی سوم پیامبر گفتهاند: «ممکن است مقصود از جایگاه خوب انتخاب همسر شایسته و صالح برای فرزند باشد».
امام صادق(ع) میفرماید: «و تَجب لِلْوَلَدِ علی والِدِه ثَلاثُ خِصالٍ: إخْتِیَارُهُ لِوَالِدَتِهِ، و تَحْسِینُ إِسْمِهِ، و المُبَالِغَةُ فی تأدِیبِهِ»[2]: «حق فرزند ر پدر سه چیز است دایه و مربی خوبی برایش انتخاب کند؛ نام خوبی برایش بگذارد و در تربیت او تلاش فراوان نماید».
پیامبر(ص) میفرماید: «لَأَن یُؤدِّبُ أَحَدُُمْ وَلَدِهِ خَیْرٌ لَهُ مَنْ أن یَتَصَدَّقَ بِنِصْفِ صاعٍ کلَّ یَوْمٍ»[3].
ابو ایوب ابن موسی از پیامبر(ص) روایت میکند: «ما نَحْلَ وَالِدُ وَلَداً أَفْضَلَ من أدَبٍ حَسنٍ»[4]: «هیچ هدیهای از طرف پدر به پسر بهتر از حسن ادب و تربیت نیکو نیست».
[1]. عاملی حر، وسائل الشیعه، ج15.
[2]. مجلسی محمدباقر، بحارالانوار، ج75، ص236.
[3]. طبری فضل بن حسن، مکارم الاخلاق، ص232.
[4]. نوری میرزا حسین، مستدرک الوسائل، ج14، ص280.
.: Weblog Themes By Pichak :.