بسم رب الشهداءوالصدیقین
خلف وعده
مراد این است که در حین وعده مقصودت این باشد که وفا کنى و بعد پشیمان شوى و هر چند اکثر علماء ظاهرا این را حرام ندانند و لکن احدى را شک و ریب در قبح و زشتى او نیست و اخبار در مذمت او بسیار است و اطفال بىتمیز نیز به قبح او برخوردهاند. ندیدهاى که اگر به ایشان در وعده تخلف کنى گویند تونگفتى که من چنین خواهم کرد؟
پس اى عزیز تا توانى به طور جزم وعده مده و خود را در گرو زبان مگذار. و گفته اند که خاتم (ص) وعده جزمى نمى داد و به لفظ عسى ادا مى فرمود. و از خدا یاد بگیر با آنکه چیزى از علم و قدرت او بیرون نیست و مع ذلک ببین که چقدر وعدههاى خود را به لفظ عسى فرموده مثل: وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَیِّئاً عَسَى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ که در توبه است و مثل: عَسَى اللَّهُ أَنْ یَجْعَلَ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ الَّذِینَ عادَیْتُمْ مِنْهُمْ مَوَدَّةً که در ممتحنه است و حضرت کلیم فرمود: لَعَلِّی آتِیکُمْ مِنْها بِقَبَسٍ (طه) و هم فرمود عَسى رَبُّکُمْ أَنْ یُهْلِکَ عَدُوَّکُمْ (اعراف) و آیات بسیار است. و اگر در حین وعده مقصودش وفا نباشد آن صرف کذب است و شبهه در حرمت آن نیست.
.: Weblog Themes By Pichak :.