بسم رب الشهداءوالصدیقین
شکم بدترین ظرف ها
امام صادق (ع ) فرمود: آنها که درباره مبارزه با نفس است : 1- از خوردن آنچه اشتها ندارى پرهیز کن که سبب حماقت و نادانى مى شود. 2- از خوردن غذا جز در وقت گرسنگى اجتناب نما. 3- آنگاه که غذا مى خورى از غذاى حلال استفاده کن و در آغاز بسم الله بگو و این سخنارزشمند رسول اکرم (ص ) را به یاد داشته باش که : انسان هیچ ظرفى را پر نکردکه بدتر از شکم باشد! پس اگر ناچارى که حتما غذا بخورى (که براى حفظ سلامتىناچار هستى ) پس 3/1 آن را به غذا و 3/1 آن را به آب و 3/1 آن را به نفس کشیدناختصاص بده.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
مرگ دل
مرحوم کلینى (قدس سره ) نقل مى کند: از جمله نیروهایى که خداوندمتعال با موسى مناجات فرمود این بوده که : اى موسى ! در هرحال که هستى مرا فراموش مکن ؛ زیرا فراموشى من سبب مرگدل مى شود.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
خوشا آنان که دائم در نمازند
خداوند سبحان در معارج قرآن فرمود: ان الانسان خلق هلوعا # اذا مسه الشر جزوعا # و اذا الخیر منوعا # الا المصلین # الذینهم على صلوتهم دائمون؛ هر آینهآدمى حریص و ناشکیبا آفریده شد، چون شرى بدو رسد بى قرارى کند و چون مالى بهدستش افتد بخل مى ورزد، مگر نماز گزارندگان آنان که به نماز مداومت مىورزند.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
یاد خدا در هر صبح و شام
خداوند در قرآن مى فرماید: و اذکر ربک فى نفسک تضرعا و خیفة و دون الجهر منالقول بالغدو و الآصال و لا تکن من الغافلین # ان الذین عند ربک لا یستکبرون عن عبادتهو یسبحونه و له یسجدون؛ پروردگارت را در دل خود به تضرع و ترس بى آن که صداى خود بلند کنى هر صبحو شام یاد کن و از غافلان مباش . هر آینه آنان که در نزد پروردگار تو هستند از پرستشاو سر نمى تابند و تسبیحش مى گویند و برایش سجده مى کنند.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
در حرام و حلال دقت کن !
مرحوم حسن بن فضل طبرسى در ضمن وصایاى پیامبر اکرم (ص ) به ابوذرنقل مى کند، پیامبر (ص ) فرمود: اى ابوذر! انسان جزء متقین نخواهد بود؛ مگر این که هر روز، خودش را با دقتى بیشتر،از محاسبه شریک مالى اش محاسبه کند و بداند این غذا از کجا آمده است ؟ این مایعنوشیدنى از چه راهى تهیه شده است ؟ و این لباس که پوشیده چگونه به دست آمده است؟ آیا از مال حلال است یا حرام ؟
بسم رب الشهداءوالصدیقین
فریب ریش بلند خوردن
بز نر بسیار غیور است وقتى که گله راه مى رود بز نر پیشاپیش همه گوسفندها راهمى رود نمى گذارد گوسفندى بر او پیشى بگیرد. و این به جهت آن است که چون سایهخود را در آفتاب مى بیند خود را به جهت شاخ هاى بلند و ریش درازى که دارد بهتر ازدیگران مى پندارد و نمى گذارد گوسفندان دیگر بر او تقدم بجویند و آنها را شاخ مىزند. مکتوب فى التوارة لا یغرنک طول اللحى فان التیس له لحیة. یعنى فریبریش بلند نخورید و گمان نکنید که هر که ریش بلندى دارد از سایر مردم بهتر استبه جهت آن که بز نر هم ریش بلند دارد و حال آن که با گوسفندان دیگر فرقى ندارد! شریح قاضى اطلس بود، مرد یهودى همسایه اش بود ریش بلندى داشت ، شریح مى گفت : اگر ریش بیع و شرى مى شد، من به ده هزار درهم چنین ریشى را مى خریدم.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
صابر باش !
اگر به راستى تشنه شدى آب برایت مى فرستند. صابر باش که اگر دیر شود مسلما دروغ نخواهد شد، مجرب است . علاوه اینکه کسانى که دیرتر مى گیرند بهتر و پخته تر مى گیرند و وجه آن با تدبر معلوم مى گردد. عارف رو مى گوید :
حکمت حق در قضا و قدر |
کرد ما را عاشقان یکدگر |
تشنه مى نالد که کو آب گوار |
آب مى نالد که کو آن آب خوار |
آب کم جو تشنگى آور بدست |
تا بجوشد آبت از بالا و پست |
بسم رب الشهدائوالصدیقین
توبه مؤ من
محمد بن مسلم از ابو جعفر، امام باقر علیه السلامنقل کرده است : اى محمد بن مسلم ! گناهانى که مؤ من از آن توبه کند، بخشوده شود. پس باید براىزمان پس از توبه از نو شروع به عمل کند، و به خدا سوگند که این توبه تنهااهل ایمان راست .عرض کردم : چنانچه توبه خویش را بشکند و گناه کند و سپس توبه کند، چه ؟فرمود: اى محمد بن مسلم ! آیا توانى باور کنى که بنده اى مؤ من بر گناه خویشپشیمان شده و از خدا آمرزش خواسته و توبه کرده ، ولى خداوند توبه اش رانپذیرفته است ؟گفتم : او بارها چنین کرده ؛ گناه کرده و سپس توبه و استغفار! فرمود: هر گاه که مؤ من به استغفار و توبه باز گردد، خداوند نیز بخشایش وآمرزش را به سویش باز گرداند، و خداوند، آمرزنده و مهربان است . توبه را مىپذیرد و از بدى ها در مى گذرد. پس مبادا مؤ منان را از رحمت خدایى دور نمایى.
بسم رب الشهداءوالصدیقین
خدایى که نبینم نپرستم !
بسم رب الشهداءوالصدیقین
پندى از ابلیس !!
امام صادق (ع ) براى حفص بن غیاث حکایت فرمودند که : روزى ابلیس بر حضرت یحیى (ع ) ظاهر شد در حالى که ریسمان هاى فراوانى به گردنش آویخته بود؛ حضرت یحیى (ع ) پرسید: این ریسمان ها چیست ؟ ابلیس گفت : اینها شهوات و خواسته هاى نفسانى بنى آدم است که با آنها گرفتارشان مى کنم . حضرت یحیى (ع ) پرسید: آیا چیزى از ریسمان ها هم براى من هست ؟ ابلیس گفت : بعضى اوقات پرخورى کرده اى و تو را از نماز و یاد خدا غافل کرده ام . حضرت یحیى (ع ) فرمود: به خدا قسم ، از این به بعد هیچ گاه شکمم را از غذا سیر نخواهم کرد. ابلیس گفت : به خدا قسم ، من هم از این به بعد هیچ مسلمان موحدى را نصیحت نمى کنم . امام صادق (ع ) در پایان این ماجرا فرمود: اى حفص ! به خدا قسم ، بر جعفر و آل جعفر لازم است هیچ گاه شکم شان را از غذا پر نکنند. به خدا قسم ، بر جعفر و آل جعفر لازم است هیچ گاه براى دنیا کار نکنند.
.: Weblog Themes By Pichak :.