سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 91/12/25 | 1:37 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

ملاک امتیاز انسان

بینش وسیع و گسترده انسان درباره جهان ، محصول کوشش جمعی بشر است که‏
در طی قرون و اعصار روی هم انباشته شده و تکامل یافته است این بینش که‏
تحت ضوابط و قواعد و منطق خاص در آمده نام " علم " یافته است علم به‏
معنی اعم یعنی مجموع تفکرات بشری درباره جهان که شامل فلسفه هم می‏شود
محصول کوشش جمعی بشر است که نظم خاص منطقی یافته است .
گرایشهای معنوی و والای بشر ، زاده ایمان و اعتقاد و دلبستگیهای او به‏
برخی حقایق در این جهان است که آن حقایق ، هم ماورای فردی است ، عام و
شامل است ، و هم ماورای مادی است ، یعنی از نوع نفع و سود نیست‏
اینگونه ایمانها و دلبستگیها ، به نوبه خود ، مولود برخی جهان بینی‏ها و
جهان شناسی‏ها است که یا از طرف پیامبران الهی به بشر عرضه شده است و
یا برخی فلاسفه خواسته‏اند نوعی تفکر عرضه نمایند که ایمانزا و آرمان خیز
بوده باشد .

به هر حال گرایشهای والا و معنوی و فوق حیوانی انسان آنگاه که پایه و
زیربنای اعتقادی و فکری پیدا کند نام " ایمان " به خود می‏گیرد .
پس نتیجه می‏گیریم که تفاوت عمده و اساسی انسان با جانداران دیگر که‏
ملاک " انسانیت " او است و انسانیت وابسته به آن است ، علم و ایمان‏
است .
درباره امتیاز انسان از جانداران دیگر سخن فراوان گفته شده است برخی‏
منکر امتیاز اساسی میان این نوع و سایر انواع هستند ، تفاوت آگاهی و
شناخت انسان با حیوان را از قبیل تفاوت کمی و حداکثر تفاوت کیفی‏
می‏دانند ، نه تفاوت ماهوی همه آن شگفتیها و اهمیتها و عظمتها که نظر
فلاسفه بزرگ شرق و غرب را سخت درباره مساله شناخت در انسان جلب کرده‏
است ، چندان مورد توجه این گروه واقع نشده است .
این گروه انسان را از نظر خواسته‏ها و مطلوبها نیز یک حیوان تمام عیار
می‏دانند بدون کوچکترین تفاوتی از این نظر ( 1 ) برخی دیگر تفاوت او را
در جان داشتن می‏دانند ، یعنی معتقدند جاندار و ذی حیات منحصر به انسان‏
است ، حیوانات دیگر نه احساس دارند و نه میل و نه درد و نه لذت ،
ماشینهایی بی‏جان‏اند شبیه جاندار تنها موجود جاندار انسان است ، پس‏
تعریف حقیقی او آن است که موجودی است جاندار ( 2 ) دیگر اندیشمندان که‏
انسان را تنها جاندار جهان نمی‏دانند و به امتیازات اساسی میان او و سایر
جانداران قائلند .

هر گروهی به یکی از مختصات و امتیازات انسان توجه کرده‏اند از این رو
انسان با تعبیرها و تعریفهای مختلف و متفاوتی تعریف شده است از قبیل :
حیوان ناطق ( تعقل کننده ) ، مطلق طلب ، لایتناهی ، آرمانخواه ، ارزشجو ،
حیوان ماوراء الطبیعی ، سیری ناپذیر ، غیر معین ، متعهد و مسؤول ،
آینده‏نگر ، آزاد و مختار ، عصیانگر ، اجتماعی ، خواستار نظم ، خواستار
زیبایی ، خواستار عدالت ، دو چهره ، عاشق ، مکلف ، صاحب وجدان ، دو
ضمیری ، آفریننده و خلاق ، تنها ، مضطرب ، عقیده پرست ، ابزارساز ،
ماورا جو ، تخیل آفرین ، معنوی ، دروازه معنویت ، و . . .
بدیهی است که هر یک از این امتیازات به جای خود صحیح است اما شاید
اگر بخواهیم تعبیری بیاوریم که جامع تفاوتهای اساسی باشد همان به که از
علم و ایمان یاد کنیم و بگوئیم انسان حیوانی است که با دو امتیاز " علم‏
و ایمان " از دیگر جانداران امتیاز یافته است .