سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : جمعه 91/12/25 | 12:41 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

حدیثی در باب امامت

قبل از ذکر آیات قرآن در باب امامت ، حدیث معرفی را برایتان عرض‏
می‏کنم که آن را هم شیعه روایت کرده است و هم سنی . معمولا حدیثی را که‏
مورد اتفاق شیعه و سنی باشد ، نمی شود کوچک شمرد زیرا وقتی هر دو فریق‏
از دو طریق روایت می‏کنند تقریبا نشاندهنده اینست که پیغمبر اکرم یا
امام قطعا این مطلب را فرموده است . البته عبارتها کمی با هم فرق‏
می‏کنند ولی مضمون آنها تقریبا یکی است . این حدیث را ما شیعیان اغلب‏
به این عبارت نقل می‏کنیم : « من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة
جاهلیة » ( 1 ) هر کس بمیرد و پیشوای زمان خود را نشناسد ، مرده است از
نوع مردن زمان جاهلیت . این ، تعبیر خیلی شدیدی است چون در زمان‏
جاهلیت مردم اصلا مشرک بودند و حتی توحید و نبوت هم نداشتند . این‏
حدیث در کتب شیعه زیاد آمده و با اصول شیعه هم صد در صد قابل انطباق

است . در " کافی " که معتبرترین کتاب حدیث شیعه می‏باشد ، این حدیث‏
هست . عمده اینست که این حدیث در کتابهای اهل تسنن هم هست . آنها در
روایتی به این عبارت نقل کرده‏اند : « من مات بغیر امام مات میتة
جاهلیة » ( 1 ) هر کس بدون امام بمیرد مانند اینست که در جاهلیت مرده‏
است . عبارت دیگری که نقل کرده‏اند اینست : « من مات و لیس فی عنقه‏
بیعة مات میتة جاهلیة » . آنکه بمیرد و در گردن او بیعت یک امام‏
نباشد ، مردنش از نوع مردن جاهلیت است . به عبارتی هم که شیعه نقل‏
می‏کند ، سنیها زیاد نقل کرده‏اند . عبارت دیگر : « من مات و لا امام له‏
مات میتة جاهلیة » . این عبارتها خیلی زیاد است و نشاندهنده اهتمام‏
زیاد پیغمبر اکرم به مسئله امامت است .
کسانی که امامت را تنها به معنی رهبری اجتماعی می‏دانند ، می‏گویند
ببینید پیغمبر اکرم به مسئله رهبری تا کجا اهمیت داده که معتقد شده است‏
اگر امت رهبر و پیشوا نداشته باشد ، اصلا مردنش مردن جاهلی است برای‏
اینکه صحیح تفسیر کردن و صحیح اجرا کردن دستورات اسلامی بستگی دارد به‏
اینکه رهبری ، رهبری درستی باشد و مردم پیوندشان را با رهبر محکم کرده‏
باشند . اسلام یک دین فردی نیست که کسی بگوید من به خدا و پیغمبر اعتقاد
دارم و بنابراین به هیچکس کاری ندارم . خیر ، غیر از خدا و پیغمبر ، تو
حتما باید بفهمی و بشناسی که در این زمان رهبر کیست و قهرا در سایه‏
رهبری او فعالیت کنی . آنها که امامت را به مفهوم مرجعیت دینی معنی‏
می‏کنند ، [ در معنی این حدیث ] می‏گویند کسی که می‏خواهد دین داشته باشد ،
باید مرجع دینی

خودش را هم بشناسد و بداند که دین را از کجا بگیرد . اینکه انسان دین‏
داشته باشد ولی دینش را از مأخذی بگیرد که ضد آنست ، عین جاهلیت است‏
. آن کسی که امامت را در حد ولایت معنوی می‏برد ، می‏گوید این حدیث‏
می‏خواهد بگوید که اگر انسان مورد توجه یک ولی کامل نباشد ، مانند اینست‏
که در جاهلیت مرده است . این حدیث را چون متواتر است خواستم اول عرض‏
کرده باشم که در ذهن شما باشد تا بعد درباره‏اش بحث کنیم . حال برویم‏
سراغ آیات قرآن .