سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/12/24 | 11:50 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

امامت - رهبری

در ورقه‏های " یادداشت رهبری و مدیریت " بحث خوبی شده در فرق میان‏
نبوت و امامت که اولی رهنمایی است و دومی رهبری و همچنانکه رهنمایی‏
دینی نوعی رهنمایی است که از افق غیب باید رسیده باشد ، یعنی راهنما
باید غیبی باشد رهبری نیز چنین است ، و اینکه پیغمبر اکرم و برخی‏
پیامبران دیگر هم راهنما بوده‏اند و هم رهبر ، و ختم نبوت ختم راهنمایی‏
الهی است نه ختم رهبری الهی .
[ در آن ورقه‏ها آمده است : ] امامت و نبوت دو منصب و دو شأنند و
احیانا قابل تفکیک . بسیاری از پیامبران نبی بوده و رساننده وحی بوده‏اند
ولی امام نبوده‏اند همچنانکه ائمه امامند و نبی نیستند ولی ابراهیم و محمد
صلی الله علیه و آله هم نبی هستند و هم امام : « انی جاعلک للناس اماما
غ .
اکنون می‏گوئیم که نبوت رهنمایی است و امامت ، رهبری وظیفه نبی تبلیغ‏
است : « و ما علی الرسول الا البلاغ »، ولی وظیفه امام اینست که ولایت و
سرپرستی و رهبری کند کسانی را که رهبری او را پذیرفته‏اند .

شیعه همچنانکه نبوت یعنی راهنمایی دینی را من جانب الله می‏داند ،
رهبری دینی را نیز من جانب الله می‏داند ، در این جهت میان راهنمایی و
رهبری تفکیک نمی‏کند . پیامبران بزرگ هم راهنما بوده‏اند و هم رهبر . ختم‏
نبوت ختم رهنمایی الهی و ارائه برنامه و راه است اما ختم رهبری الهی‏
نیست .
فرق راهنمایی و رهبری : در [ کتاب ] " دیباچه‏ای بر رهبری " صفحه 76
می‏گوید : " رهبر به یک تعریف ، کسی است که سبب تسهیل گروه در نیل به‏
هدف رهبری بشود . به عبارت دیگر : وی آسانگر نیل به مقصود است ،
راهنمای دستگیر است ، احیانا تنها راه را نمی‏نماید بلکه وسائل طی آن و
رسیدن به فرجام آن را نیز فراهم می‏آورد " .
حقیقت اینست که میان رهنمایی و رهبری به حسب مورد عموم من وجه است‏
. [ همانطور که گفتیم ] نبوت از نوع رهنمایی و امامت از نوع رهبری است‏
و ایندو موردا عام من وجه می‏باشند . ممکن است کسی فقط راهنما باشد و
رهبر نباشد مانند همه مبلغین درست ما . ( آنانکه تبلیغشان نادرست است‏
که از بحث خارجند ) اینها کناری ایستاده و راه و چاه را به دیگران ارائه‏
می‏دهند و می‏گویند تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال . ممکن است بر
عکس کسی رهبر باشد ولی رهنما نباشد . یعنی راهی است آشکار و هدفی است‏
مشخص ولی نیاز به نیرویی است که قدرتها را متمرکز و متشکل کند و سازمان‏
بخشد و نیروهای خفته را بیدار و ناشکفته را بسوی سازندگی و ابتکار بسیج‏
دهد . همچنانکه ممکن است یک شخص در آن واحد هم رهبر باشد و هم رهنما .