سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/12/24 | 12:42 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

نشانه هاى خدا در وجود انسان
چشم .
قرآن مى فرماید: (الم نجعل له عینین ) آیا ما دو چشم به انسان ندادیم ؟ اگر در ساختمان چشم خود دقّت کنید، به این نتیجه مى رسید که حتّى پیشرفته ترین دوربین ها با آن قابل مقایسه نیست . دوربین هاى پیشرفته سنگین هستند و چشم بسیار سبک . دوربین ها مرتّب باید فیلمشان تعویض شود و چشم نیازى به تعویض فیلم ندارد. دوربین ها باید تنظیم شوند و چشم به صورت خودکار تنظیم مى گردد.
خداوند براى چشم شش نوع وسیله حفاظت قرار داده است ، محافظى در داخل چشم به نام اشک ، از آنجا که چشم از پیه ، ساخته شده و نگهدارى پیه با آب شور ممکن است ، اشک چشم نیز شور است . محافظ دیگر مژه است ، محافظ سوّم پلک ها هستند. محافظ چهارم ابروها و محافظ پنجم خطوط پیشانى است که از ورود عرق به چشم جلوگیرى مى کند.
آخرین محافظ، بینى و استخوان هاى اطراف چشم هستند که چشم را در درون خود چون صدفى قرار داده ، از آن حفاظت مى کنند.
چگونه ساختمان دستگاه عکس بردارى چشم با نور هماهنگ است و عدسى چشم در برابر نور بیشتر به طور خودکار، تنگ و در نور کمتر باز مى شود و پلک ها و ابروهاى سیاه و زیبا نور را تعدیل مى کند و به دستگاه مى رساند؟
چگونه چشم با آب شور و دهان با آب شیرین مخلوط و مزه آب ها با ساختمان دهان و چشم تطبیق مى کند.
زبان .
عضو کوچکى که وظایف بزرگى به عهده دارد. هم در چشیدن مزه و طعم غذا و هم در بلعیدن آن ، انسان را کمک مى کند و بالاتر از همه نقش آن در سخن گفتن است که با گردش دقیق خود، حروف و صداهاى مختلف را ایجاد کرده و با سرعت مناسب ، کلمات و جملات را ادا مى کند.
لب ها.
قرآن مى فرماید: اى انسان ! ما به تو یک جفت لب دادیم . بین دو لب ، دهان قرار دارد و ما انسان ها از طریق دهان مى مکیم ، مى آشامیم و مى خوریم . نفس مى کشیم ، گازگربنیک خارج مى کنیم و حرف مى زنیم . راستى اگر طرّاحى این همه کار با کارشناسان ما بود چه مى کردند؟! شاید سر ما را پر از سوراخ و دودکش مى کردند تا بتوانیم کارهاى مذکور را انجام دهیم !
بینى .
بینى در یک نفس کشیدن سه کار مى کند؛ غبار هوا را مى گیرد، هواى سرد را گرم هواى خشک را مرطوب مى کند، در غیر این صورت ریه آزرده مى گردید.
گوش .
هماهنگى موجود بین گوش و امواج نشانگر آن است که خالق گوش و امواج یکى است . چین وچروک گوش ما را در شناخت جهت صدا یارى مى دهد.
شیر مادر.
خالق کودک و خالق شیر در سینه مادر یکى است ، چون به تناسب پیدا شدن نوزاد شیر هم در پستان مادر به وجود مى آید.
جایگاه و منبع شیر، روى سینه مادر و زیر دو چشم مادر قرار دارد. نوزاد با دو دست مادر، حمایت مى شود، کودک بر روى قلب مادر قرار مى گیرد و با آهنگ قلب مادر که مدّتى نیز در رحم او با آن ماءنوس بوده ، شیر مى مکد.
شیر مادر از تولید به مصرف است ، بدون هیچ گونه سر شیشه و قیف و صافى ، استفاده مى شود، به گرم کردن و سرد کردن نیاز ندارد و تمام ویتامین هاى مورد نیاز کودک در آن ذخیره شده است .
و بالا خره ، چنانچه در بدن انسان فقط استخوان رشد مى کرد، ولى عضلات رشد نمى کردند، چه پیش مى آمد. اگر سر انسان بزرگ مى شد ولى گردن او رشد نمى کرد چه مى شد؟! اگر چانه ثابت بود و سر متحرک ، آیا غذا خوردن و صحبت کردن براحتى الا ن میسّر بود؟ اگر آب دهان زیاد تولید مى شد، مرتّب چکّه مى کرد و اگر تولید آن کم مى شد، به تاءمین آب دهان نیاز داشتیم .
آرى ، هستى و نظم حاکم بر آن نشانه روشنى بر وجود خدا و یکتایى اوست . البتّه همان گونه که تفکّر در هستى و عجایب خلقت خویش ، هر انسان با انصافى را به وجود خدا رهنمون مى گردد، ذکر و یاد نعمت هاى بى شمار الهى نیز انسان را عاشق خدا مى کند و این سخن خداست به حضرت موسى علیه السلام که فرمود: مردم را عاشق من کن ، موسى علیه السلام پرسید: چگونه ؟ فرمود: نعمت هاى مرا براى آنها بازگو کن .
گاهى نبودن برخى نعمت ها نعمتى به حساب مى آید، مثلا اگر نوزاد از نعمت عقل برخوردار بود، هنگامى که مادر براى نظافت او قنداقه اش را باز مى کرد، نوزاد خجالت مى کشید.
گاهى تلخى ها عامل رشد وهوشیارى است ، بعضى اوقات ، داغ شدن زیرپاى انسان موجب مى گردد که او حرکت کند و الاّ سر جاى خود مى ماند. البتّه علم ما نسبت به جهل ما همچون قطره اى در دریاست ، زیرا در جهان میلیون ها اسرار شگفت وجود دارد که هنوز علم انسان به آنها نرسیده و حقایق آن راکشف نکرده است .
روزى جوانى که با خواندن چند کلمه درس مغرور شده بود، به من گفت : چرا نماز صبح دو رکعت است ؟ گفتم : نمى دانم ، حتماً دلیلى دارد ولى لازم نیست دلیل تمام دستورات خدا براى ما - آن هم همین امروز - روشن باشد. اساساً گاهى دستور فقط جنبه تعبّدى و اطاعت دارد و براى این است که ما تسلیم حقّ باشیم . مثلاً قرآن مى فرماید: ماءموران جهنّم نوزده نفرند، سپس مى فرماید: انتخاب این عدد تنها براى آن است که ببینیم چه کسى اعتراض مى کند که چرا لااقل بیست نفر نیستند.
یا در جاى دیگر قرآن مى خوانیم : قبله مسلمانان عوض شد تا ببینیم چه افرادى در جابه جا شدن قبله دنباله رو پیامبرند و چه کسانى بهانه جویى مى کنند و نق مى زنند. (و ما جَعَلنا القِبلَة الّتى کُنتَ علَیها الاّ لِنَعلم مَن یتّبع الرّسول مِمَّن یَنقَلب على عَقِبیْه )
مگر در قرآن نیامده که فرمان ذبح اسماعیل به پدرش حضرت ابراهیم داده شد، تا ببینیم که در راه ما چقدر فداکارى مى کند؟
سپس به آن جوان گفتم : همان گونه که در عالم مادّه یک سرى فورمول هایى است که اگر در آنها دقّت نشود، نتیجه مطلوب گرفته نمى شود، در عالم معنویّات نیز ممکن است براى رشد وسعادت ابدى ما فرمول هایى وجود داشته باشد که اگر آنها را مراعات نکنیم به نتیجه نمى رسیم .
اگر به شما گفتند: در فاصله صد قدمى گنج است ، شما اگر صد وده قدم بروید، هر چه هم زمین را بشکافید چیزى پیدا نمى کنید، باید مراعات همان مقدار بشود که به ما دستور داده شده است .
در شماره گیرى تلفن ، اگر یک شماره کم و زیاد شود، با آن محلّ یا شهرى که منظور شماست تماس برقرار نمى شود. کلید درِ منزل ، یا سویچ ماشین ، اگر یک دندانه آن کم و زیاد یا ناقص باشد، در باز نمى شود و ماشین روشن نمى گردد.
ما نیز جز از راه تسلیم در برابر وحى ، نمى توانیم به همه کمالات برسیم .