سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : پنج شنبه 91/12/24 | 12:40 صبح | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

راه هاى خداشناسى
خداشناسى از راه نظم و هماهنگى
بهترین و ساده ترین دلیل توحید، نظم و هماهنگى عجیبى است که بر موجودات جهان حاکم است . این دلیل به عنوان برهان نظم نامیده مى شود. برهان نظم داراى امتیازاتى است ، از جمله :
1- برهانى قرآن است . آیات قرآن نیز همواره ما را به شناخت شگفتى هاى طبیعت و تفکّر و تاءمّل در آیات عظمت خداوند دعوت کرده است .
2- عشق آفرین است . وقتى انسان الطاف و نعمت هاى خداوند را مى شناسد، عشق و محبّت او به خداوند بیشتر مى شود.
3- شیرین است . انسان وقتى که ارتباط هستى را درک مى کند لذّت مى برد.
4- پویاست . هرچه علم پیشرفت مى کند، ارتباطاتى که بین موجودات هستى است بیشتر کشف مى شود.
5 - براى همه قابل فهم ودرک است ونیازى به داشتن اطلاعات فلسفى ندارد.
روشن است که وجود هماهنگى میان اجزاى یک ساختمان ، مقاله هاى یک کتاب وسطرهاى یک نامه بهترین دلیل بر یکى بودن سازنده ونویسنده آن است .
اگر سه نفر نقّاش در کنار هم مشغول کشیدن تصویر یک خروس شوند، یکى سر خروس ، دیگرى شکم آن و سوّمى پایش را بکشد، بعد ما این سه ورقه را از سه نقّاش ‍ بگیریم و به هم پیوند دهیم ، هرگز نقش سر و شکم و پا که از سه نقّاش است با یکدیگر هماهنگ نخواهد بود.
آرى ، وجود هماهنگى ، توازن ، تناسب و زمان بندى بسیار دقیق در آفرینش ، بهترین و ساده ترین دلیل یکتایى اوست .
امام صادق علیه السلام مى فرماید: در هر نفسى که انسان مى کشد هزاران نعمت موجود است . شما هنگامى مى توانید نفس بکشید که برگ درختان مسئولیّت خود را انجام دهند و آب اقیانوس ها تمیز باشد؛ تمیز بودن آب اقیانوس ها به پاکسازى آنها از مردارهاى دریایى بستگى دارد و این نهنگ ها هستند که در دریا این مسئولیّت مهم را انجام مى دهند، پس در نفس ‍ کشیدن ما برگ ها و هر نهنگ ها و... مشارکت دارند.

از دست و زبان که بر آید

کز عهده شکرش به در آید

هماهنگى در هستى
در نظام هستى ، ضعف ها با قدرت ها، حمله ها با دفاع ها وخشونت ها با عاطفه ها چنان به هم آمیخته اند که انسان را مبهوت مى کند و در مجموع ، نظام هماهنگى را به وجود آورده است .
آیا تاکنون اندیشیده اید که :
چگونه ضعف نوزاد با قدرت و حمایت والدین او جبران مى شود؟!
چگونه پرتاب سنگ هاى بزرگ آسمانى با استقامت فضاى ضخیمى که در اطراف زمین است جبران و مشتعل مى شود؟
چگونه انسان که گاز کربن پس مى دهد، با عکس العمل گیاه که گاز کربن را مى گیرد و اکسیژن پس مى دهد، هماهنگ و متناسب عمل مى کند؟
چگونه خشونت و قاطعیّت مرد با مهر و عاطفه زن که - با هم زندگى مى کنند و یکدیگر را تعدیل مى کنند - هماهنگ است ؟ شما دادوستدهاى قهرى و طبیعى را که در آفرینش نهفته است ، مطالعه کنید تا دریابید که چگونه تناسب و هماهنگى دقیقى در آنها به چشم مى خورد.
اگر زمین سفت وسخت بود، براى کشاورزى وحفر چاه وساختمان سازى و براى دفن اموات وموادّ زاید چه مى کردیم ؟ اگر سست وشل بود، چه مى کردیم ؟!
هماهنگى درون و بیرون
چگونه بین معده در درون انسان و خوراکى ها در بیرون ، هماهنگى و تناسب وجود دارد. انسان تشنه مى شود، در بیرون آب وجود دارد. تمایلات جنسى دارد، براى او همسر وجود دارد.
فطرت و روح انسان در جستجوى بى نهایت است ، چیزهاى محدود او را سیر نمى کند. چون از درون میل به کمال دارد، پس در بیرون نیز باید کمال مطلق وجود داشته باشد و آن خداست . در درون چون عاشقیم ، در بیرون نیز باید معشوقى وجود داشته باشد. معشوق واقعى انسان کیست ؟ معشوق هاى غیر واقعى مانند ظرف هاى یکبار مصرف هستند. حضرت ابراهیم علیه السلام به خورشید پرستان فرمود: (انّى لا احبّ الافلین )(90) من آنچه را که رفتنى است دوست ندارم .
نشانه هاى خدا
قرآن در آیات بسیارى عبارت ((و من آیاته )) را تکرار مى کند. تا بدین وسیله به ما اعلام نماید که این همه نظم و هماهنگى ، هرگز نمى تواند تصادفى به وجود آید. اکنون به ذکر برخى از نشانه هاى الهى در طبیعت و در وجود خود مى پردازیم . بدیهى است که این نشانه ها ما را به وجود خداوند متعال رهنمون مى گردد. (سنریهم ایاتنا فى الافاق و فى انفسهم انّه الحقّ)(91)
نشانه هاى خدا در طبیعت
آیا هیچ گاه در مورد کوه ها فکر کرده ایم ؟ کوه ها، آب برف و باران را در خود ذخیره مى کنند، زلزله را مهار مى نمایند، طوفان هاى تند را مهار مى کنند. کوه در لطافت هوا نقش دارد، سنگش براى ساختمان و معادنش براى رفع نیازهاى بشر استفاده مى شود.
خورشید به زمین نور مى رساند و اقیانوس بخار آب را به بالا مى فرستد، سپس ‍ جاذبه زمین آن را پائین مى کشد و باران مى بارد.
ریشه درختان ، موادّ غذایى را جذب نموده ، به برگ ها مى رساند، برگ نیز نور خورشید را جذب نموده ، به ریشه مى رساند. آیا این هماهنگى ها دلیلى بر حکومت یک قدرت بى نهایت و مدبّر نیست ؟
نشانه هاى خدا در آفرینش حیوانات
بین کف پاى شتر و صحراهاى پر از ریگ و خار که شتر در آن جا زندگى مى کند، تناسب وجود دارد. از آنجا که شتر حیوان باربرى است ، داراى گردنى بلند و قوى است که همانند یک اهرم عمل مى کند. اردک نیز چون مى خواهد در آب شنا کند، پر و بالش ‍ چرب است تا آب به پوست بدنش نرسد.