سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 91/12/19 | 1:21 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

میانه روى در عبادت
هنگامى روحیه عبادت وپرستش زنده مى ماند که انسان در انجام آن میانه رو باشد، لذا در کتب حدیث ، روایاتى با عنوان : ((باب الاقتصاد فى العبادة ))، نقل شده است .
انسان وقتى سالم است که میان اندامش تناسب باشد و اگر عضوى بزرگتر یا کوچکتر از حدّ معمول باشد، ناقص الخلقه به حساب مى آید. در امور معنوى نیز انسان باید ارزشها را بطور هماهنگ در خود پرورش دهد. به پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله خبر دادند که گروهى از امّت تو بخاطر عبادت ، همسر و فرزند را رها کرده و به مسجد آمده اند. پیامبر فریاد برآورد که این راه و روش من نیست ، من خودم با همسرم زندگى مى کنم و در منزل ساکنم ، هر کس غیر از این عمل کند از من نیست .
امام صادق علیه السلام داستانِ مسلمانى را نقل مى کند که همسایه مسیحى داشت و مسلمان شد. این مسلمان هنگام سحر او را بیدار کرد و به مسجد آورد و به او گفت : نماز شب بخوان تا صبح شود. هنگام صبح گفت : نماز صبح بجاى آور و پس ‍ از آن تا طلوع آفتاب دعا بخوان . سپس تا وقت نماز ظهر قرآن بخوان و بدینگونه یک شبانه روز او را با نماز و قرآن و دعا پر کرد.
مسیحى که به خانه بازگشت ، دست از اسلام برداشت و دیگر پاى به مسجد نگذاشت .
آرى اینگونه افراط و زیاده روى در عبادت ، مردم را فرارى مى دهد.
استاد شهید مرتضى مطهرى نقل مى کند که عمروعاص دو پسر داشت ؛ یکى طرفدار حضرت على علیه السلام شد و دیگرى طرفدار معاویه . روزى پیامبر به فرزند خوب عمروعاص (عبداللّه ) فرمود: شنیده ام که تو شبها را به عبادت و روزها را به روزه مى گذرانى ، گفت بله یا رسول اللّه ، پیامبر فرمود: من این راه را قبول ندارم .

در روایات مى خوانیم : ((
اِنَّ لِلْقُلُوبِ اِقْبالاً وَاِدْبارا))روح انسان ، گرایش و فرار دارد. هرگاه رو مى کند و گرایش دارد بهره گیرى کنید و هرگاه آمادگى ندارد به او فشار نیاورید که ناخودآگاه عکس العمل منفى نشان مى دهد.
در سفارشات اسلامى آمده که اوقات خود را چهار قسمت کنید و سهمى را براى تفریح و لذّت بگذارید که اگر اینگونه عمل کردید براى کارهاى دیگر نشاط خواهید داشت .

قرآن کریم به یهودیانى که در روز استراحت و تعطیل ، به سراغ ماهیگیرى و کار مى رفتند عنوان متجاوز مى دهد: (وَ لَقَد عَلِمْنَا الَّذینَ اعْتَدَوْا مِنْکُمْ فِى السَّبْتِ)
ما از متجاوزین روز شنبه (که حریصانه به سراغ کار مى رفتند) آگاهیم .
به هر حال حفظ نشاط و روحیه در عبادت ، یک اصل است که با میانه روى حاصل مى شود.