سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : چهارشنبه 91/11/11 | 7:25 عصر | نویسنده : علی اصغربامری

به نام خدا

عوامل تاءثیر گذار (کار گزاران تغییریى )
الف . نخبگان مذهبى - سیاسى

ایستادگى روحانیت
شما آقایان زنده کردید اسلام را، ایستادید، در مقابل ظلم ایستادید اگر نایستاده بودید خدا مى داند که حالا رفته بودند تا آن آخر، ایستادگى شما اسباب این شد که حاشا کردند مطالبشان را.
صحیفه نور جلد:1 صفحه :13 تاریخ سخنرانى :10/1/41
ممالک اسلامى مرهون علما و زعماى اسلام
همیشه علما و زعماى اسلام ملت را نصیحت به حفظ آرامش مى کردند خیلى از زمان میرزاى بزرگ مرحوم حاج میرزا محمدحسن شیرازى (25) نگذشته است ، ایشان با اینکه یک عقل بزرگ متفکر بود و در سامره اقامت داشت ، در عین حالى که نظرشان آرامش و اصلاح بود، لکن وقتى ملاحظه کردند براى کیان اسلام خطر پیش آمده است و شاه جائر آن روز مى خواهد وسیله کمپانى خارجى اسلام را ازبین ببرد، این پیرمرد که در یک شهر کوچک نشسته و سیصد نفر طلبه بیشتر دورش نبود، ناچار شد سلطان مستبد را نصیحت کند، مکتوبات او هم محفوظ است ، آن سلطان گوش ‍ نمى داد وبا تعبیرات سوء و بى ادبى به مقام شامخ عالم بزرگ روبرو شد تا آن جایى که آن عالم بزرگ مجبور شد یک کلمه بگوید که استقلال برگردد.
مرحوم میرزا محمد تقى شیرازى
(26) بعد از اینکه دیدند عراق در معرض ‍ خطر است ، که اگر ایشان نبود عراق از بین رفته بود یک کلمه فرمودند، عرب پشتیبانى کردند، مطلب را برگردانید تمام ممالک اسلامى مرهون این طایفه هستند، اینهایند که تابه حال استقلال ممالک اسلامى را حفظ کرده اند، این ذخایر هستند که همیشه با نصایح خود مردم سرکش را خاموش کرده اند، در عین حال روزى که ببینند اسلام در معرض خطراست ، تا حد امکان کوشش میکنند، اگر بانشر مطالب شد و با گفتگو شد، با فرستادن اشخاص شد فبها و اگر نشد ناچار هستند قیام و اقدام کنند.
صحیفه نور جلد:1 صفحه :16 تاریخ سخنرانى :11/9/41
نقش علما در لغو تصویبنامه هاى غیر قانونى
روحانیون تمام این پیشامدها راکه اکنون مى بینید وبعد خواهید دید، پیش ‍ بینى کرده بودند و با صراحت در اعلامیه هاى دوسه ماه قبل ذکر نموده اند و حالا نیز خطرهاى بالاتر و بیشترى را اعلام مى کنند و از عواقب امر این جهش هاى خلاف شرع و قانون اساسى بر این مملکت و استقلال و اقتصاد و تمام حیثیات آن مى ترسند و وظیفه خطیر خود را در این شرایط که همه ملت مى دانند و مى بینند اداء مى کنند و با صراحت مى گویند تصویبنامه اخیر دولت راجع به شرکت نسوان در انتخابات از نظر شرع بى اعتبار و از نظر قانون اساسى لغو است ، و با اختناق مطبوعات و فشارهاى قواى انتظامى و جلوگیرى از طبع و نشر امثال این نصایح و حقایق ، اقدام به نشر آن به مقدار مقدور مى کنند تا دولت ها نگویند ما تصویبنامه صادر کردیم و علما مخالفت نکردند وبه خواست خداوند متعال در موقع خود اقدام براى جلوگیرى مى کنند.
ملت ایران نیز با این نحو تصویبنامه ها مخالف است به دلیل آن در دو سه ماه قبل که فشار وارعاب قدرى کمتر بود، تبعیت خودشان را از علماى اسلام به وسیله تلگرافات و مکاتیب و طومار از اطراف و اکناف ایران اعلام نموده ولغو تصویبنامه غیرقانونى دولت را راجع به انتخابات انجمن ایالتى و ولایتى خواستار شدند.
عمل به قوانین اسلام خواسته روحانیت
امروز هم روحانیت قیام کرده است ، نهضت کرده است ، ملت به تبع روحانیت نهضت کرده است ، ملتهاى اسلام بیدار شده اند، نهضت کرده اند خواسته هاى روحانیت عمل به قوانین اسلام است ، این ارتجاع است ؟
نقش مراجع در آزادى ملت
مراجع بزرگ از بلاد جمع شدند در مرکز، از مشهد تشریف آوردند، از اهواز تشریف آوردند، از قم اعاظم ما تشریف بردند، مراجع ما تشریف بردند، نجف همراهى کرد، قم آن کسى هم که اینجا بود همراهى مى کرد، همه ، همه با هم دست دادند به هم ، فهماندند به اینکه ما ملت زنده هستیم ، ما براى آزادى این ملت به همه جور حاضریم ، یکى مان حبس مى رود یکى مان اهانت مى شود، یکى مان فحش مى خورد، مابه همه چیزش حاضریم . حالا هم همین مراجع عظام تشریف دارند، ((کثرالله امثالهم )) (آمین جمعیت ) همان مراجع نجف تشریف دارند، ((کثرالله امثالهم )). همان مراجع تهران و مشهد تشریف دارند، ((کثرالله امثالهم )). اسلام همچنین نیست که یک فرد داشته باشد، دو فرد داشته باشد، همه سرباز اسلامند، همه سربازان اسلامند، همه علما جان نثار اسلامند، نمى شود نباشند، همه هستند الحمدلله همه دست به هم داده اند، چه آنکه صلاح دیده است که به ملایمت کار را انجام بدهد، چه آنکه صلاح دیده است با حدت کار را انجام بدهد.
تحریم حزب رستاخیز مانع پایمالشدن حقوق ملت
علماى اعلام و سایر طبقات بدانند که تشکیل این حزب مقدمه ، بدبختیهاى بسیارى است که اثراتش به تدریج ظاهر مى شود بر مراجع اسلام است که ورود در این حزب را تحریم کنند و نگذارند حقوق ملت مسلمان ایران پایمال شود.
صحیفه نور جلد:1 صفحه :214 تاریخ سخنرانى :21/12/53
نقش علما در نهضتهاى اخیر
نهضت هایى که واقع شده است بر خلاف چیزهایى که مخالف مصالح اسلام بوده ، در این صد و چند سال یکى از آنها قضیه تنباکو بود که همه مطلع هستید ، میرزا (رضوان الله علیه ) میرزاى شیرازى بزرگ (رضوان الله علیه ) امر فرمود و علماء ایران ، علماء بلاد ایران (رضوان الله علیهم ) که در رئسشان میرزاى آشتیانى بود در تهران ، اجراء کردند این مطلب را و دولت ساقط شده ایران را زنده کردند. ساقط کرده بودند اینها براى یک مقدار کمى که مى خواستند بروند تعیش کنند و دوره گردى کنند. اینها فرو خته بودند ایران را به خارجى ها و میر زاى شیرازى (رضوان الله علیه ) امر فرمود و سایر علماى ایران جانفشانى کردند و زجر کشیدند، قیام کردند، مردم را به قیام وا داشتند تا اینکه لغو شد، این نهضت در مقابل استبداد و مشرو طیت ، این نهضت از نجف شروع شد به دست علما...
قضیه عراق را میرزاى شیرزاى دوم ، این شخص عظیم الشاءن ، این شخص ‍ بزرگ ، این شخص عالى مقام در علم و در عمل ، این نجات داد این عراق را او حکم جهاد داد و فرستاد اینها را به چیز و عرض مى کنم آنوقت هم تبعیت مى کردند عشایر از علما، مثل حالا نبود، تبعیت مى کردند، عشایر آمدند خدمت ایشان و ایشان حکم داد، حکم جهاد داد، جهاد کردند، کشته دادند، کشته شدند تا مستقل کردند عراق را، اگر نبود حالا ما اسیر بودیم ، حالا ما هم جزو مستعمره انگلستان بودیم ، آن هم با جدیت علما واقع شد... این نهضت آخرى هم که منتهى شد به پانرده خرداد و اینهمه کشته دادند مردم ، این هم در صف اولش اهل علم بودند، علما بودند، تا حالا هم دنباله اش کشیده شده است ، تا حالا هم آن که بیشتر هیاهو مى کند باز اهل علم است ، البته دانشگاهى هم حالا داخل است ، آنها هم داخلند، سایر مردم هم به تبعیت علما مى رفتند نه به تبعیت دیگران علماى تهران را تقریبا اکثرشان را گرفتند حبس کردند، از خطبا، از علما گرفتند حبس کردند، چندین روز حبس بودند، زجر دیدند اینها.
صحیفه نور جلد:1 صفحه :259 تاریخ سخنرانى :10/10/56
رهبرى روحانیت در نهضت اسلامى
نهضت مقدس اخیر ایران که ابتداى شکوفاییش از پانزده خرداد 42 بود صد در صد اسلامى است و تنها به دست تواناى روحانیون با پشتیبانى ملت مسلمان و بزرگ ایران پى ریزى شد و به رهبرى روحانیت ، بى اتکاء به جبهه اى یا شخصى یا جمعیتى اداره شده و مى شود و نهضت پانزده ساله ما چون اسلام است بى دخالت دیگران در امر رهبرى که از آن روحانیت است ادامه دارد و خواهد داشت .
صحیفه نور جلد:2 صفحه :82 تاریخ سخنرانى :5/5/57
قیام علما در مقابل ظلم
ما در زمان خودمان ، در این مدتى که خودمان مشاهده کردیم ، قیام هایى از همین طبقه دیده ایم در مقابل رضاشاه آن وقت که آمد و کودتا کرد و عرض ‍ بکنم آن بساط را در آورد و آن ظلم ها و آن تعدیات به همه طبقات مردم ، هیچ قدرتى در مقابلش نایستاد الاقدرت روحانى که قیام هاى متعدد شد که ما همه اش را یادمان است ، قیام هایى که از علماى اصفهان شد، در قم جمع شدند همه با هم ، از علماى بلاد هم آمدند در قم ، قیامى که از خراسان شد که همه علماى خراسان را که قیام کرده بودند گرفتند و بردند در زندان ، مثل مرحوم آسید یونس و مرحوم عاصفه و دیگران ، قیامى که از آذربایجان شد، علماى بزرگ آذربایجان را مثل مرحوم آمیرزا صادق آقا و مرحوم انگجى و دیگران را گرفتند و از آنجا بردند، تبعید کردند قیام هاى متعدد، قیاس که مرحوم آقاى قمى کرد که آمد به تهران و مردم با او همراهى درست نکردند و ایشان هم گرفتند و تبعید کردند قیام هاى زیادى کرده اند که تاریخ نشان مى دهد که اینها این جور نبود که مردم را دعوت به آرامش کنند که مردم در مقابل ظلم حرف نزنند، در مقابل ظلمه حرف نزنند.
صحیفه نور جلد:2 صفحه :238 تاریخ سخنرانى :8/8/57
ایستادگى مدرس در مقابلرضاشاه و اولتیماتوم روسیه
آن روزى که رضاشاه آمد و آن همه کارها را کرد، باز یک آخوند بود که توى مجلس ، به اسم مدرس (رحمه الله ) که مقابلش مى ایستاد و مى گفت که نه هیچ کس نبود، مدرس بود، چند نفر هم که اطراف او بودند، دیگر در تمام مملکت هیچ قدرتى در مقابل او نمى ایستاد. مدرس یک آقاى عمامه اى ملا، متقى و با یک پیراهن کذا و عباى کذا و تنبان کرباسى که شعر آن وقت برایش گفتند که تنبان کرباسى ، قدردانى از او کردند و شعر برایش گفتند، انتقاد از او کردند، این ایستاد در مقابل رضاشاه و((نه )) گفت .
آن وقتى که التیماتوم کرد روسیه به ایران که در یک قضیه اى بود که من حالا یادم نیست ، التیماتوم کردند و لشکرشان هم حرکت کرده بود و آمده بود تا فلان جا، آوردند به مجلس که ، التیماتوم را آوردند به مجلس که وکلا چیز بکنند، خوب لشکر روس است و بناست بیاید و التیماتوم کرده و اگر فلان کار را انجام ندهید چه خواهیم کرد تنها کسى که خود آنها نوشتند وکلا همه
نشسته بودند وهیچ حرف نمیزدند و قدرت این که کارى بکنند نداشتند خوب چه بکنند نوشته یک سید یک معمم یک ملایى با دست هاى لرزان آمد پشت آنجا و گفت حالا که بناست ما از بین برویم ، چرا به دست خودمان از بین برویم ؟ نه ، ما رد مى کنیم این را، کردند و هیچ غلطى هم آنها نکردند قدرت پیدا کردند به قول ایشان ، وکلاى دیگر هم قدرت پیدا کردد و راءى برخلاف دادند و قبول نکردند حرف آنها را، آنها هم هیچ کارى نکردند، اینها مى خواهند ما را بترسانند.
صحیفه نور جلد:2 صفحه :241 تاریخ سخنرانى :8/8/57
مخالفت علما با طرحهاى شاه
جنبش اسلامى اخیر بیش از پانزده سال است که به رهبرى علماى ایران با مخالفت با طرح هاى شاه شروع شده است ، طرح هایى که مخالف اسلام و ایران بوده و دنباله خیانت هاى گذشته او نیز بود مردم از علما طرفدارى کردند اختلافات زیاد واقع شد که این مطلبى است طولانى .
صحیفه نور جلد:3 صفحه :116 تاریخ سخنرانى :21/8/57
مخالفت با کاپیتولاسیون
شرح مبارزات پانزده ساله اخیر بدین صورت بود که شاه برخلاف مصلحت ملت کارهایى انجام داد، ابتدا علماء اسلام مخالفت کردند و این مخالفت به گرفتارى شبانه من انجامید در پانزده خرداد 42 از قرارى که مى گویند، پانزده هزار نفر کشته شدند قریب یک سال در زندان و حصر بودم ، پس از آزادى به مبارزاتم ادامه دادم و مفاسد و جنایات شاه را افشاء نمودم تا اینکه یکى از خیانتهاى بزرگ شاه یعنى قضیه کاپیتولاسیون پیش آمد و شاه مستشاران آمریکایى را مصونیت داد، از این جهت که این قضیه مخالف مصالح اسلام و کشور بود، من با آن شدیدا مخالفت نمودم و به دنبال آن شبانه دستگیر شدم و مستقیما به ترکیه تبعید شدم یک سال در ترکیه بودیم ، پس از آن ما را تحویل عراق دادند و قریب چهارده سال در عراق بودیم ، در طول این مدت من در مواقع مختلف ، جنایات شاه را چه در اعلامیه و چه در خطابه اعلام مى کردم و هر فاجعه اى را گوشزد مى نمودم و هرگز ساکت ننشستم وبعد هم که به اینجا آمدم .
صحیفه نور جلد:4 صفحه :39 تاریخ سخنرانى :15/9/57
وظیفه شرعى علما در امامت امت
من از آقایان علما و افاضل باید تشکر کنم پیروزى ملت مرهون اقدامات علما اولا و سایر طبقات ثانیا بوده است شما علما همان طور که وظیفه شرعى تان هست که امام امت باشید ، پیشقدم باشید در مسائل امت ، دفع کنید مفاسد را از ملتها، بحمدالله قیام به امر فرمودید و من از قبل ملت شریف ایران از شماها تشکر کنم خداند انشاء الله روحانیت را که ذخیره ملت است ، پشتوانه ملت است حفظ کند وقوت به او بدهد.
صحیفه نور جلد:5 صفحه :19 تاریخ سخنرانى :14/11/57
نقش روحانیت در جنبشهاى تنباکو و مشروطه
در این جنبش هایى که در این طول زمانى که مابودیم در آن یا نزدیک به ما بوده ، در این جنبش ها کسى که قیام کرده باز از این طبقه بودند، طبقات دیگر هم همراهى کردند لکن اینها ابتدا شروع کردند در قضیه تنباکو (27) اینها بودند که بهم زدند اوضاع را، در قضیه مشروطه (28) اینها بودند که جلو افتادند و مردم هم همراهى کردند با آنها، در این قضایاى دیگر هم روحانیت با شما همه رفیق بوده است ، بوده است با همه . اینهم یکى از چیزهایى بود که اینها درست مى کردند که اینها را جدا کنند از هم و همه را با هم دشمن کنند آنها آنها بجنگند با هم ، آنها نفتهاى مارا ببرند.
صحیفه نور جلد:5 صفحه :51 تاریخ سخنرانى :17/11/57
روسشنگرى علما و روحانیت
شما (29) در این راه جدیت کردید و روشنگرى کردید و ملت را به قیام وادار کردید، شما هدایت کردید مردم ، را روحانیت ایران هدایت کرد مردم را و بحمدالله روشنگریهاى شما اثر خودش را کرد و مردم ایران یکپارچه با هشیارى قیام کردند.
صحیفه نور جلد:5 صفحه :135 تاریخ سخنرانى :11/12/57
نجات ملت با قدرت روحانیت
این قدرت روحانى است که مردم را به کوچه ها مى کشد، قدرت اسلام است که از حلقوم روحانیت بیرون مى آید، اینها را نشکنید. خدایا تو مى دانى که من براى اینکه معمم هستیم از روحانیت طرفدارى نمى کنم ، براى اینکه مى دانم این قشرند.
نقش روحانیون و خطبا در بیدارى مردم
در انقلاب هاى مردمى ، همه مردم بر اثر فشارهایى که در سالیان دراز دیده اند، کم کم براى نجات خود و کشورشان انقلاب مى کنند که در انقلاب ما روحانیون و خطبا در بیدارى مردم نقش اساسى داشتند.
صحیفه نور جلد:16 صفحه :26 تاریخ سخنرانى :14/11/60
ب . گروهها و اقشار طبقه متوسط جامعه
همدستى و همزبانى همه جناحها و اقشار
لازم است تمام جناح ها که در پیشرفت مکتب رهایى بخش اسلام در تکاپو هستند به هم پیوندند و با شعار واحد که شعار اسلام و قران است همصدا شوند و از درون مدارس روحانى تا درون دانشگاه ها و از عمق بازارها و کارگاه ها تا دشت پهناور دهقانان زحمتکش صحرانورد و از کمینگاه محراب مساجد تا صحنه احزاب سیاسى و گروه دانشمندان ، دکترها و مهندسین و جناح هاى محترم لشکرى و کشورى همه و همه همدست و همزبان کوشش ‍ مردانه کنند در راه نجات این کشتى که با چنگال و دندان اهریمنان خارج و داخل با خطر غرق مواجه است .
صحیفه نور جلد:2 صفحه :40 تاریخ سخنرانى :4/1/57
حرکت تمام جناحها و اقشار در جهت واحد
ایران تمام جناحهایش با هم پیوند کرده اند، جناحهاى سیاسى ، جناحهاى - عرض کنم - روحانى ، بازارى ، بچه هاى دبستانى و - مردهاى - جوان دانشگاهى ، دبیرستانى همه با هم به راه افتاده اند و قیام کرده اند و همه یک مطلب را مى خواهند یک همچو قیامى سابقه ندارد در تاریخ که تمام قشرها رو به یک جهت باشند. همه یک مطلب را کارش داشته باشند، فریادشان همه بلند باشد.
صحیفه نور جلد:22 صفحه :128 تاریخ سخنرانى :28/7/57
سلب قدرت تفکر از دشمن
باید ملت شریف مظلوم و جناحهاى علاقمند به اسلام و کشور، قدرت تفکر را از دشمن سلب کرده و به حکومت غاصبانه آن هر چه زودتر خاتمه دهند، چرا که این نقشه شیطانى سیاست هاى خارجى است که با کشتارهاى پیاپى و آتش زدن مغازه هاى مؤ منین مبارز، مى خواهند ملت غیور ایران را خسته کنند تا دست از نهضت اسلامى خود بردارند.
صحیفه نور جلد:2 صفحه :210 تاریخ سخنرانى :4/8/57
عدم عقب نشینى اقشار از موضع قاطع خود
باید ملت ما از روحانى و سیاسى تا دانشگاهى و بازارى و دهقان و کارگر و کارمند از موضع قاطعى که تاکنون داشته اند که آن برچیده شدن رژیم منحط پهلوى و به دست آوردن استقلال و آزادى در سایه حکومت عدل اسلامى است ، یک قدم عقب نشینى نکنند که عقب نشینى ، کشتار سفاکانه شاه را افزایش مى دهد و سستى در این راه ، خون پاک جوانان ما را پایمال مى گرداند و مسؤ ولیت به عهده همه ماست .
صحیفه نور جلد:2 صفحه :211 تاریخ سخنرانى :4/8/57
کوشش همه جانبه دولت و مردم
بدون تغییرات صحیح بنیادى و تحول فرهنگى و علمى امکان تحول فکرى و روحى نیست وباید با کوشش همه جانبه از طرف دولت و رؤ ساى دانشگاه ها وفرهنگیان و جوانان دانشجو به مقصود نزدیک شویم و انشاء الله تعالى از پیوستگى و وابستگى نجات پیدا کنیم و کشور عزیزمان را نجات دهیم .
صحیفه نور جلد:9 صفحه :187 تاریخ سخنرانى :31/6/58
نقش بانوان شجاع در پیروزى
درود بى پایان بر بانوان ایران . سلام بر شما بانوان محترم رحمت خدا بر شما شیردلانى که به همت والاى شما اسلام از قید اسارت بیگانه بیرون آمد. سلام خداى تبارک و تعالى بر ملت ایران ، بانوان آنها و مردان آنها. شما بانوان شجاع دوشادوش مردان ، پیروزى را براى اسلام بیمه کردید. من از تمام زن هاى ایران ، تمام بانوان ایران و از بانوان قم تشکر مى کنم . خداوند از شما راضى باشد، امام عصر از شما دلخوش باشد. شما با بچه هاى کوچک خودتان در خیابان ها آمدید و از اسلام پشتیبانى کردید من اخبار قم و سایر بلاد را مى شنیدم ، من اخبار چهار مردان را مى شنیدم . من در خودم غرور احساس مى کنم براى این شجاعت ها بانوان ایران و بانوان قم و سایر بلاد، در این پیروزى پیشقدم هستند، آنها مردان را تشجیع کردند مردان ما مرهون شجاعت هاى شما زن هاى شیردل هستند من مرهون هم مرد و هم بانوان محترمات هستم .
صحیفه نور جلد:11 صفحه :253 تاریخ سخنرانى :12/11/58
آزادى و استقلال ما مرهون محرومین
این آزادى را کى به ما داد؟ و این استقلالى که الان ما داریم و کسى نمى تواند دخالت کند در کشور ما، این را کى به ما داد؟ و این استقلالى که الان ما داریم و کسى نمى تواند دخالت کند در کشور ما، این راکى به ما داد؟ جز این بود که این پا برهنه ها و این زاغه نشین ها و این دانشگاهى هاى محروم و این مردم کوچه و بازار با هم جمع شدند و براى خدا قیام کردند و نهضت کردند و ما را به این آزادى رساندند و آن سدهاى بزرگى که در تصور کسى نمى آمد که شکسته بشود ، شکستند و مارا به آنجا رساندند که وزیر بشویم و رییس ‍ جمهور بشویم و وکیل بشویم و همه اینها را داشته باشیم و همه از این ملت است .
صحیفه نور جلد:13 صفحه :72 تاریخ سخنرانى :20/6/59
نقش طبقه محروم و مستضعف در به ثمر رساندن انقلاب
انقلاب اسلام ، این انقلاب مهم اسلامى رهین کوشش هاى این طبقه است ، طبقه محروم ، طبقه گودنشین ، طبقه اى که این نهضت را به ثمر رساند و توقعى هم نداشت . من شما طبقه را، گودنشینان را، از آن کاخ نشینان بالاتر مى دانم (اگر آنها لایق این باشند که با شما مقایسه بشوند). من وقتى که در حال انقلاب مى دیدم که یک پیرمردى از آن گودنشین ها از آن منزل محقر خرابه بیرون مى آمد و مى گفت که ما با بچه هایمان صبح که مى شود مى رویم براى تظاهر، یک موى شما بر همه آن کاخ نشین ها و آنهایى که در این انقلاب هیچ فعالیتى نداشتند، بلکه کارشکنى هم تا آن اندازه که مى توانستند مى کردند و الان هم هر مقدار که بتوانند مى کنند، یک موى شما بر همه آنها ترجیح دارد، بلکه مقایسه یک موى شما به آنها نباید صحیح باشد.
شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروه هایى که در سرتاسر کشور این انقلاب را به ثمر رساندند، همان زن و مرد محروم و همان هایى که مستضعف هستند و کاخ نشین ها آنها را استضعاف مى کنند و اینها ثابت کردند که کاخ نشین ها هستند که ضعیفند پوسیده اند و براى این ملت هیچ کارى نکرده اند و نخواهند کرد. این دانشگاه بود، جوان هاى دانشگاه که آنها هم از محرومین و مستضعفین اند و این طبقه محروم جامعه بود که از همه رفاه ها محروم بود لکن قلبش مملو از عشق به اسلام و ایمان بود و با آن عشق و با آن ایمان این حرکت را دنبال کرد و شهید داد و در مقابلش چیزى مطالبه نکرد.
صحیفه نور جلد:14 صفحه :164 تاریخ سخنرانى :16/1/60
جوانان حزب اللهى
امروز که به برکت اسلام جوانان و کودکان و پیران و خردسالان از هر طبقه بیدار و متحول شدند و همه قید و بندهاى استعمارى و استثمارى را بریدند و با مشت گره کرده آمریکا و اذناب او را از کشور راندند، ایران را مرده و وابسته مى دانند. و شما ملت عظیم الشاءن هستید که باید چون کوه سر به فلک کشیده در مقابل همه مشکلات بایستید و خداوند تعالى با شماست . اینک به تمام متصدیان امور و دست اندرکاران کشور هشدار مى دهم که قدر این جوانان حزب اللهى را بدانید و از آنان قدردانى کنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ کنید. اینان بودند که ایران را نجات دادند و از این پس همین ها هستند که انقلاب را پاسدارى مى کنند و همین ها هستند که با هزینه اى کم در ظرف مدت کوتاهى با روشن بینى خاص ‍ خویش کارهاى تعجب آورى نمودند که گمان نمى شد در ایران بتوان انجام داد. این مغزهاى متعهد باید تشویق شوند تا شکوفا گردند.
صحیفه نور جلد:19 صفحه :410 تاریخ سخنرانى :22/11/63
نقش پابرهنه ها در پیروزى نهضت
این یک واقعیت است و تعارف نیست ، واقع این است که آنها این نظام را درست کرده اند و این نهضت را به وجود آوردند، همین جمعیت هستند که پیروزى ها را به دست آوردند، از قشر بالا کسى در این مساءله حقى ندارد.
صحیفه نور جلد:19 صفحه :620 تاریخ سخنرانى :27/5/64
فقراى متدین گرادنندگان واقعى انقلاب
بحث مبارزه و رفاه ، بحث قیام و راحت طلبى ، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله اى است که هرگز با هم جمع نمى شوند، و تتها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند فقرا و متدینین بى بضاعت ، گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلاب هستند. ما باید تمام تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم .
صحیفه نور جلد:20 صفحه :235 تاریخ سخنرانى :29/4/67
ج . اراده ملى
عدم توانایى سرنیزه در برابر خواسته ملت
و اگر چنانچه یک ملتى ایستاد و حق خودش را خواست سرنیزه نمى تواند جلویش را بگیرد. سرنیزه ، اصلا قدرت ندارد با گوشت طرف بشود، این خیال است که گوشت نمى تواند با سرنیزه تمام قدرت هاى عالم جمع بشوند وقتى یک ملتى گفت من این کار را نمى خواهم نمى توانند تحمیلش ‍ کنند. الان نمى توانند تحمیل به ایران بکنند که شاه را قبول کن ، نمى توانند. الان زور ایستاده آنجا، اما مردم قبولش ندارند مردم داد مى زنند نمى خواهیم . قبول کردن را مردم هیچ تن ندادند به این مطلب .
صحیفه نور جلد:2 صفحه :150 تاریخ سخنرانى :21/7/57