بسم رب الشهداء والصدیقین
موانع حجاب ورفع آنها
5) از بین رفتن حیا و شرم در جامعه
حیا و شرم نوعی ملکه نفسانی است که موجب جلوگیری از گناه میشود. حیا دو نوع است: فردی و اجتماعی.
حیای اجتماعی: یعنی وجود جوّی در جامعه که از گناه در آن احساس شرم شود. ضد حیای اجتماعی، اشاعه فحشا است.
قرآن برای حیای اجتماعی اهمیت زیادی قائل است و برای کسی که حیای اجتماعی را از بین برد، یعنی اشاعه فحشا کند، عذاب دردناکی قرار داده است:
«إِنَّ الَّذِینَ یحِبُّونَ أَن تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیا وَالإخِرَةِ وَاللَّهُ یعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ»[1]
کسانی که دوست دارند فساد و فحشاء در بین مؤمنین شایع شود، برای آنها است عذابی دردناک در دنیا و آخرت و خدا میداند و شما نمیدانید.
و اینکه میفرماید: «خدا میداند و شما نمیدانید» اهمیت این مسئله را نشان میدهد، و تذکر میدهد که ممکن است مسلمانان آن را فراموش کنند و به آن توجه نکنند.
«وَ قالَ رَسُولُ اللهِ(ص): الْحَیاءُ وَ الْإِیمَانُ فِی قَرنٍ وَاحِدٍ فَإِذا شعِبَ أَحَدُهُمَا تَبِعَهُ الْآخَرُ»[2]
پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: حیاء و ایمان مقرون یکدیگراند و هر کدام برود دیگری هم خواهد رفت.
لذا مسلمانان موظفند از اموری که پرده حیا را میدرد دوری کنند.
علماء دین عمود خیمه اسلاماند، لذا واضح است که سوء عمل آنها مردم را به دین بدبین میکند.
معضل دیگر سودجویی و سازشکاری آنها با صاحبان قدرت و سرمایهداران بزرگ است که موجب میگردد دین بازیچه دسته قدرتمندان شود و آنها هر طور بخواهند آن را تفسیر و تحریف کنند و یا هر چه را بخواهند به نام دین رواج دهند. در این صورت دین وارونه میشود و مردم در زیر پای این قدرتها له میشوند عَنْ أبِی عَبْدِ اللهِ(ع) قَالَ رَسُولُ اللهِ الْفُقَهَاءُ أُمَنَاءَ الرُّسُلِ ما لَمْ یَدْحُلُوا فِی الدُّنْیا قِیلَ یا رَسُولُ اللهِ وَ ما دُحُولُهم فِی الدُّنْیا قال اتِّبَاعُ السُّلطَانِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ فَاحْذَرُوهُمْ عَلَی دِینکُمْ.[3]
پیامبر اسلام(ص) فرمود: فقیهان امینان رسولند مادامی که در دنیا وارد نشوند. پرسیدند ای رسول خدا ورود آنها در دنیا چیست؟ فرمود پیروی از حاکم غیرالهی. و فرمود اگر چنین نمودند شما از آنها احتراز کنید.
شاید هیچ عاملی مانند فساد عالمان دین برای دین و ملت مضر نباشد، همچنانکه هیچ عالمی هم مانند عالمان صالح در اصلاح دین و دنیای مردم مؤثر نیست. پیامبر اسلام(ص) فرمودند که بدترین مردم عالمان سوء هستند: «شرُّ الناسِ عُلماءِ السّوءِ»[4] قرآن نیز عالم سوء را به حمار تشبیه کرده است.
«مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهَا کَمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یهْدِی الْقَوْمَ الظَّالِمِینَ»[5]
مثل کسانی که ]عمل به[ تورات بر آنان بار شد و (بدان مکلف گردیدند) آنگاه آن را به کار نبستند، همچون مثل خری است که کتابهای را بر پشت میکشد چه زشت است وصف آن قومی که آیات خدا را به دروغ گرفتند و خدا مردم ستمگر را راه نمینماید.
امام حسین(ع) در خطبة طولانی و مهمی که در منی ایراد فرمودهاند، تسلط بنی امیه را بر حکومت اسلامی، و پایمال نمودن بیت المال توسط آنها و ریختن خون بیگناهان را نتیجة ساز شکاری و سکوت عالمان دین میدانند. لذا با تندی آنها را مذمت نموده و میفرماید:
«وَلَکِنَّکُمْ مَکنَّتْتُمُ الظَّلَمَةَ مِنْ مَنْزِلَتِکُمْ وَ أسْلَمْتُمْ اُمُورَ اللهِ فِی أیْدِیِهْم»[6]
این شما بودید که با استفاده از مقام خود امکان تسلط ظالمان را فراهم نمودید و امور الهی را به دست
رابطه گرائی یکی دیگر از موانع بزرگ است، چون جایگاهها را به هم میریزد. این مسئله یکی از موارد بیعدالتی است که اشرار را عزیز و ارجمند و ابرار و نیکان را خوار و ذلیل میگرداند. لذا امام رضا(ع) فرمود:
«مَنْ دَعا النَّاس إِلی نَفْسِهِ وَ فِیهِمْ مَنْ هُوَ أَعْلَمُ مِنْهُ فَهُوَ مُبْتَدِعُ ضَالُّ»[7]
اگر کسی مردم را به پیروی از خود بخواند در حالی که در میان آنها عالمتر از او وجود دارد، در این صورت او بدعتگذار و گمراه است.
مانع دیگر ظلم و بیعدالتی در جامعه میباشد. عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن و به هر چیز استحقاق آن را عطا نمودن «اَلْعَدْلُ یَضَعُ الاُمورَ مَواضِعَها»[8] یعنی عدل هر چیزی را در جای خود قرار میدهد. اما ظلم هر چیزی را از جای خود خارج میکند. پول پرستان و رفاه طلبان فاسد یکی از عوامل بیعدالتی و از این طریق متلاشیشدن جامعه هستند. قرآن میفرماید:
«وَ إِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِکَ قَرْیةً أَمَرْنَا مُتْرَفِیهَا فَفَسَقُواْ فِیهَا فَحَقَّ عَلَیهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِیرًا»[9]
و چون بخواهیم شهری را هلاک کنیم خوشگذرانش را وامیداریم تا در آن به انحراف (و فساد) بپردازند، و در نتیجه عذاب بر آن (شهر) لازم گردد پس آن را زیر و زبر کنیم.
خرافات عقائد و باورهای ضد عقل و علم هستند که با رسوخ آنها در ذهن، عقل و علم کنار زده میشود، در نتیجه پذیرش احکام اسلام ساده نخواهد بود. یکی از این برنامههای خرافی بهائیت است که از رئوس برنامههای آنان مبارزه با حجاب میباشد.
مورد دیگر شیادانی هستند که با استفاده از عقائد خرافی افراد ضعیف الفکر آنها را جذب کرده و به انحاء مختلف در خانوادهها فساد میاندازند و روابط نامناسب برقرار میکنند. جریان انحرافی عرفانهای کاذب و صوفیان ساختگی را نیز باید بر این جماعت افزود که مانند موریانه آشکار و نهان به انهدام بنیان حجاب مشغولند.
فقر و تهیدستی از عواملی است که برخی افراد را که توان تحمل فقر را از دست میدهند به تمکین در مقابل مفسدان وامیدارد. لذا پیامبر اکرم(ص) فرمود: «کَادَ الْفَقْرُ أَنْ یَکُونَ کُفْر»[10] کسی که کفر میکند فقیر میشود.
البته فقر صرف نداری نیست. بلکه فقر در روایات به آز و طمع گفته شده است.
پیامبر اسلام(ص) فرمود عبادت ده جزء است که نه جزء آن طلب حلال است:
«عَنْ أَمیرِ الْمُوْمِنین(ع) عَنْ رَسُولِ اللهِ(ص) فِی حَدیثٍ طَویلٍ أَنَّهُ قَالَ، قالَ اللهُ تَعالی فِی لَیْلَةِ الْمِعْراجِ یا أَحْمَدُ إِنَّ الْعِبادَة عَشَرَةَ أَجْزاءٍ مِنْهَا طَلَبُ الحلالِ[11]»
امیر مؤمنان علی(ع) از رسول خدا(ص) در حدیث طولانی نقل میکند که فرمود خدا در شب معراج فرمود احمد عبادت ده جزء دارد که نه جزء آن طلب حلال است.
از مواردی که لقمه شبههناک در مسأله حجاب تأثیر دارد، عدم پرداخت خمس و زکات است. خمس و زکات حق نیازمندان است که اگر به مستحق برسد دیگر نیازمندی باقی نخواهد ماند.[12]
[1]- سوره نور، آیه 19.
[2]- محمدبن حسن، الحر العاملی، وسائل الشیعه، ج 12، ص 168.
[3]- اسحاق، کافی، اصول کافی، ج 1، ص 46.
[4]- سوره نور، آیه 5.
[5]-
[6]- محمد باقر، مجلسی، بحار الانوار، ج 97، ص 79.
[7]- مستدرک الوسائل، ج 11، ص 29.
[8]- محمد، دشتی، نهج البلاغه، حکمت 437.
[9]- سوره اسراء، آیه 16.
[10]- اسحاق، کافی، ج 2، ص 307.
[11]- میرزا حسین، نوری، مستدرک الوسایل، ج 13، ص 20.
[12]- عباس، فتحی، فلسفه حجاب، ص 52-45.
.: Weblog Themes By Pichak :.